Under det senaste året har efterfrågan på kvarg skjutit i höjden, vilket har resulterat i tomma kvarghyllor i hela landet. Nu investerar Skånemejerier närmare 70 miljoner i kvargproduktionen för att möta efterfrågan.
Totalt kommer hundratals miljoner att investeras i Skånemejerier under kommande år för att öka kapaciteten och kvaliteten ytterligare. Det innebär bland annat en investering på närmare 70 miljoner i en ny kvargproduktionslinje i Malmö, men för att lösa kvargbristen på kort sikt krävs också andra kreativa lösningar.
Ett hinder för ökad produktionstakt har hittills varit brist på förpackningsmaterial, och där har företaget nu hittat en kortsiktig lösning för sina bästsäljare inom kvargsegmentet. För att snabbt få ut mer kvarg på marknaden kommer kvargvarumärket Lindahls att lansera sina bästsäljare Vanilj 500 gram och Naturell 500 gram i helt vita bägare.
– Det har tagit tid att få fram tillräckliga mängder av våra bägare i snabb takt, men just nu är produkten viktigare än designen på förpackningen. För att kunna erbjuda ännu mer kvarg kör vi nu ut våra mest populära smaker i helvita förpackningar under en tid. Vi är övertygade om att våra konsumenter kommer att hitta rätt i hyllan ändå, säger Cecilia von Perglas, vd på Skånemejerier.
Tillfällig lösning
Endast locket kommer att ha Lindahls karaktäristiska utseende samt all nödvändig information för konsumenten som bäst före-information och innehållsförteckning. Lösningen är tillfällig och Lindahls räknar med att vara tillbaka med ordinarie produktion och förpackning, fast i större skala, inom ett par månader.
– Det känns oerhört roligt att intresset för kvarg fullkomligt skenat i väg och att vi nu får utveckla såväl kortsiktiga som långsiktiga lösningar för att kunna möta våra konsumenters behov. Vårt förbättrade recept, att vi är den enda svenska kvargen på marknaden och den aktiva livsstilen i Sverige är anledningar vi ser till den starka efterfrågan, säger Cecilia von Perglas.