Skånemejerier miljoninvesterar i ökad kvargproduktion

PUBLICERAD: 23 oktober 2024
UPPDATERAD: 23 oktober
För att snabbt få ut mer kvarg på marknaden kommer kvargvarumärket Lindahls att lansera sina bästsäljare i helt vita bägare. Foto: Pressbild

Under det senaste året har efterfrågan på kvarg skjutit i höjden, vilket har resulterat i tomma kvarghyllor i hela landet. Nu investerar Skånemejerier närmare 70 miljoner i kvargproduktionen för att möta efterfrågan.

Totalt kommer hundratals miljoner att investeras i Skånemejerier under kommande år för att öka kapaciteten och kvaliteten ytterligare. Det innebär bland annat en investering på närmare 70 miljoner i en ny kvargproduktionslinje i Malmö, men för att lösa kvargbristen på kort sikt krävs också andra kreativa lösningar.

Ett hinder för ökad produktionstakt har hittills varit brist på förpackningsmaterial, och där har företaget nu hittat en kortsiktig lösning för sina bästsäljare inom kvargsegmentet. För att snabbt få ut mer kvarg på marknaden kommer kvargvarumärket Lindahls att lansera sina bästsäljare Vanilj 500 gram och Naturell 500 gram i helt vita bägare.

– Det har tagit tid att få fram tillräckliga mängder av våra bägare i snabb takt, men just nu är produkten viktigare än designen på förpackningen. För att kunna erbjuda ännu mer kvarg kör vi nu ut våra mest populära smaker i helvita förpackningar under en tid. Vi är övertygade om att våra konsumenter kommer att hitta rätt i hyllan ändå, säger Cecilia von Perglas, vd på Skånemejerier.

Tillfällig lösning
Endast locket kommer att ha Lindahls karaktäristiska utseende samt all nödvändig information för konsumenten som bäst före-information och innehållsförteckning. Lösningen är tillfällig och Lindahls räknar med att vara tillbaka med ordinarie produktion och förpackning, fast i större skala, inom ett par månader.

– Det känns oerhört roligt att intresset för kvarg fullkomligt skenat i väg och att vi nu får utveckla såväl kortsiktiga som långsiktiga lösningar för att kunna möta våra konsumenters behov. Vårt förbättrade recept, att vi är den enda svenska kvargen på marknaden och den aktiva livsstilen i Sverige är anledningar vi ser till den starka efterfrågan, säger Cecilia von Perglas.

Läs vidare

Fodertillskott till kor ska minska ostens klimatpåverkan

Volta Greentech, Gäsene Mejeri och Axfood har inlett ett samarbete för att minska klimatpåverkan från Garants hushållsost.
metanmätare

Tekniker för hållbar stadsodling testas i nytt projekt

IVL Svenska Miljöinstitutet och KTH Food ska testa innovativa tekniker för stadsodling i samarbete med restaurang Urban Deli i Stockholm.
odling Urban Deli

Paul Svensson vinner det första Cajsa Warg-priset

Kocken och krögaren Paul Svensson vinner Cajsa Warg-priset och 100 000 kronor för sin kokbok Frukt & Bär A-Ö.
Cajsa-Priset-72ppi-087

400 ton vitkålsrester kan bli mat i nytt pilotprojekt

Greenfood och Tekinn får Vinnova-stöd för att fortsätta undersöka hur grönsaksrester kan förvandlas till näringsrik råvara genom fermentering.
Cabbage HIGH RES

Senaste nytt

Fodertillskott till kor ska minska ostens klimatpåverkan

Volta Greentech, Gäsene Mejeri och Axfood har inlett ett samarbete för att minska klimatpåverkan från Garants hushållsost.
metanmätare

Tekniker för hållbar stadsodling testas i nytt projekt

IVL Svenska Miljöinstitutet och KTH Food ska testa innovativa tekniker för stadsodling i samarbete med restaurang Urban Deli i Stockholm.
odling Urban Deli

Paul Svensson vinner det första Cajsa Warg-priset

Kocken och krögaren Paul Svensson vinner Cajsa Warg-priset och 100 000 kronor för sin kokbok Frukt & Bär A-Ö.
Cajsa-Priset-72ppi-087

Spendrups julöl lanseras med en smakguide

Spendrups lanserar årets vintersortiment tillsammans med en smakguide som ska göra det enkelt att hitta rätt julöl för varje tillfälle.
Namnlös