
Hårdosten Granarolo Quattrocento 1 kilo, som lanserades i Sverige 2020, har blivit den enskilt mest sålda italienska hårdosten på den svenska marknaden och därmed utkonkurrerat klassiker som Parmigiano Reggiano och Grana Padano.
Granarolo Quattrocento är en hårdost av komjölk från norra Italien som påminner om Parmigiano Reggiano och Grana Padano. Sedan lanseringen i Sverige har försäljningen av Granarolo Quattrocento 1 kilo ökat stadigt. Osten säljer nu mest i volym, 8,2 procent, och kommer på andra plats i värde, 5,5 procent, av den totala marknaden för italiensk hårdost.
– Vi hade höga förväntningar på Granarolo Quattrocento vid lanseringen 2020. Men att på bara några år gå från noll till att toppa försäljningen av italiensk hårdost överträffar alla förväntningar med råge. Det är en otrolig bekräftelse på att svenskarna värdesätter äkta italiensk ost, säger Luca Tonin, vd på Granarolo Nordic.
Bredare distribution av Granarolo färskostar
Under hösten har Granarolo Nordic också fått bredare distribution av tre italienska färskostar. Granarolo Stracchino lanserades i Sverige våren 2024 och finns nu på samtliga kedjor. I Italien är det den populäraste färskosten efter Mozzarella. Miniburratan Granarolo Burratine finns på Ica och Axfood och Granarolo Taleggio säljs på Ica.
Granarolo är den största italienska mejerigruppen och ägs av 700 italienska mjölkbönder. Ost från Granarolo tillverkas alltid av 100 procent italiensk mjölk i Italien.