Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet ska tillsammans med Coop Butiker & Stormarknader ta reda på om matsvinnsminskande åtgärder i butik leder till minskat svinn hemma hos konsument.
Syftet med det tvärvetenskapliga projektet är att utvärdera befintliga rutiner för minskat matsvinn i butik samt följa den potentiellt ”räddade” maten ända till konsumentledet. Den övergripande frågeställningen är: leder matsvinnsminskande åtgärder i butik till minskat svinn hemma hos konsument?
Resultaten från projektet förväntas fylla viktiga kunskapsluckor och ge omedelbart applicerbar kunskap till beslutsfattare inom detaljhandeln. Projektet pågår mellan 1 december 2023 till och med 30 november 2026 består av tre delar: tre fallstudier i butik, enkäter och intervjuer samt genomgång av organisatoriska processer.
Genom fallstudierna ska mängden produkter som säljs till reducerat pris eller doneras ställas i relation till den mat som slängs i butik. En kombination av enkäter och intervjuer ska ge insikter om hur konsumenter hanterar livsmedel i hushållet. Konsumtionen i hemmet registreras genom att deltagarna läser av QR-koder på produkterna. Organisatoriska processer kopplade till matsvinnsminskande åtgärder studeras och ska ge en bild av olika åtgärders påverkan såväl i butiks- som konsumentled.
Mer träffsäker matsvinnshantering
– Runtom i Sveriges livsmedelsbutiker förekommer initiativ att minska matsvinn, till exempel att sälja varor med skönhetsfläckar eller kort bäst före-datum till reducerat pris. Medan butikerna kan följa hur många av de här produkterna som säljs, är kunskapsgapet närmast totalt gällande vad som händer i konsumentledet. Äts maten upp eller köps den för att sedan ändå slängas? I samarbete med Coop Butiker & Stormarknader får vi nu tillfälle att följa en vara hela vägen från butik och ända in i hemmet, vilket ger oss en unik inblick, förståelse och insikt som förhoppningsvis kan leda till en mer träffsäker matsvinnshantering, säger forskningsledaren för projektet Nicklas Neuman, som är docent och universitetslektor vid Institutionen för kostvetenskap på Uppsala universitet.
I Coop Butiker & Stormarknaders koncept ”Handla gott, gör gott” säljs livsmedel med kort bäst före-datum eller med skönhetsfläckar till reducerat pris.
– Vi tittar ständigt på nya metoder, tekniskt, organisatorisk och erbjudandemässigt, för att minska matsvinnet både i butik och slutligen i hushållet. Med detta får vi inte bara en vetenskaplig genomlysning av våra egna initiativ, utan också en unik inblick i vad som händer hos slutkonsument. Det finns potentiellt stora möjligheter att med effektiva åtgärder i butik även bidra till minskat matsvinn i hemmet. Tillsammans hoppas vi kunna skapa en mer hållbar framtid och minska matsvinnet i Sverige. Vi är mycket glada över att vara del av detta projekt och ser mycket fram emot det vidare samarbetet med våra forskningspartners, säger Anna Haxne, hållbarhets- och marknadsstrateg på Coop Butiker & Stormarknader.
Finansieras av Formas
Forskningsprojektet ”Följ maten: Svinnminskande åtgärder i butik; vad händer med maten hemma hos konsumenten?” finansieras av det statliga forskningsrådet Formas inom det nationella forskningsprogrammet för Livsmedel. Huvudman är Uppsala universitet och utomakademisk samarbetspartner är Coop Butiker & Stormarknader, som deltar genom att tillhandahålla 12 butiker i Stockholm och Uppsala samt kontakter med utvalda kunder.