Tvärvetenskaplig forskning om matsvinnshantering

PUBLICERAD: 2 oktober 2024
UPPDATERAD: 2 oktober
I Coop Butiker & Stormarknaders koncept ”Handla gott, gör gott” säljs livsmedel med kort bäst före-datum eller med skönhetsfläckar till reducerat pris. Foto: Pressbild

Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet ska tillsammans med Coop Butiker & Stormarknader ta reda på om matsvinnsminskande åtgärder i butik leder till minskat svinn hemma hos konsument.

Syftet med det tvärvetenskapliga projektet är att utvärdera befintliga rutiner för minskat matsvinn i butik samt följa den potentiellt ”räddade” maten ända till konsumentledet. Den övergripande frågeställningen är: leder matsvinnsminskande åtgärder i butik till minskat svinn hemma hos konsument?

Resultaten från projektet förväntas fylla viktiga kunskapsluckor och ge omedelbart applicerbar kunskap till beslutsfattare inom detaljhandeln. Projektet pågår mellan 1 december 2023 till och med 30 november 2026 består av tre delar: tre fallstudier i butik, enkäter och intervjuer samt genomgång av organisatoriska processer.

Genom fallstudierna ska mängden produkter som säljs till reducerat pris eller doneras ställas i relation till den mat som slängs i butik. En kombination av enkäter och intervjuer ska ge insikter om hur konsumenter hanterar livsmedel i hushållet. Konsumtionen i hemmet registreras genom att deltagarna läser av QR-koder på produkterna. Organisatoriska processer kopplade till matsvinnsminskande åtgärder studeras och ska ge en bild av olika åtgärders påverkan såväl i butiks- som konsumentled.

Mer träffsäker matsvinnshantering
– Runtom i Sveriges livsmedelsbutiker förekommer initiativ att minska matsvinn, till exempel att sälja varor med skönhetsfläckar eller kort bäst före-datum till reducerat pris. Medan butikerna kan följa hur många av de här produkterna som säljs, är kunskapsgapet närmast totalt gällande vad som händer i konsumentledet. Äts maten upp eller köps den för att sedan ändå slängas? I samarbete med Coop Butiker & Stormarknader får vi nu tillfälle att följa en vara hela vägen från butik och ända in i hemmet, vilket ger oss en unik inblick, förståelse och insikt som förhoppningsvis kan leda till en mer träffsäker matsvinnshantering, säger forskningsledaren för projektet Nicklas Neuman, som är docent och universitetslektor vid Institutionen för kostvetenskap på Uppsala universitet.

I Coop Butiker & Stormarknaders koncept ”Handla gott, gör gott” säljs livsmedel med kort bäst före-datum eller med skönhetsfläckar till reducerat pris.

– Vi tittar ständigt på nya metoder, tekniskt, organisatorisk och erbjudandemässigt, för att minska matsvinnet både i butik och slutligen i hushållet. Med detta får vi inte bara en vetenskaplig genomlysning av våra egna initiativ, utan också en unik inblick i vad som händer hos slutkonsument. Det finns potentiellt stora möjligheter att med effektiva åtgärder i butik även bidra till minskat matsvinn i hemmet. Tillsammans hoppas vi kunna skapa en mer hållbar framtid och minska matsvinnet i Sverige. Vi är mycket glada över att vara del av detta projekt och ser mycket fram emot det vidare samarbetet med våra forskningspartners, säger Anna Haxne, hållbarhets- och marknadsstrateg på Coop Butiker & Stormarknader.

Finansieras av Formas
Forskningsprojektet ”Följ maten: Svinnminskande åtgärder i butik; vad händer med maten hemma hos konsumenten?” finansieras av det statliga forskningsrådet Formas inom det nationella forskningsprogrammet för Livsmedel. Huvudman är Uppsala universitet och utomakademisk samarbetspartner är Coop Butiker & Stormarknader, som deltar genom att tillhandahålla 12 butiker i Stockholm och Uppsala samt kontakter med utvalda kunder.

Läs vidare

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.