Blossa 2024 har smak av rökig whisky och tång

PUBLICERAD: 12 september 2024
UPPDATERAD: 12 september
För årets glögg reser Blossa till Skottland och hämtar inspiration från dess dramatiska natur. I Blossa 2024 blandas klassiska glöggkryddor med rökig whisky och algen dulse. Foto: Pressbild

I Blossa 2024 blandas klassiska glöggkryddor med rökig whisky och algen dulse, som ger en salt förnimmelse av sjö och hav. Även i år kommer årgångsglöggen både som starkvin och i en alkoholfri variant

Blossa 24 är en vit starkvinsglögg där den klassiska kryddblandningen blandas med rökig, skotsk whisky och avrundas med algen dulse, som tillför sälta och umami. Sjögrässmaken från algen är en blinkning till legenden om sjöodjuret som gömmer sig på den snåriga botten av Loch Ness djup och just algen dulse återfinns längs med Skottlands kust. Den magiska atmosfären från det skotska höglandet ligger också till grund för designen och illustrationen på årets flaska.

– Precis som vår svenska glöggtradition är whiskyn en viktig del av Skottlands historia och kulturarv. Årets glögg blir därmed en hyllning till dryckeshantverket. När vi experimenterade med smakerna visade det sig att whiskyn inte bara var ett spännande inslag utan den harmoniserade också utmärkt med kryddorna i glöggen, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Hon rekommenderar att glöggen serveras som en whisky – rumstempererad i ett lågt whiskyglas eller med en isbit, tillsammans med något salt tilltugg, som nötter.

Den alkoholfria årgångsglöggen gör comeback
Efter förra årets debut kommer även årets årgångsglögg i en alkoholfri tappning. I Blossa 24 Alkoholfri har glöggkryddorna dragit i whisky för smak och vinet har sedan avalkoholiserats. Detta gör att smak och karaktär bibehålls även efter att alkoholhalten på 0,5% säkerställts.

Blossa 24 kommer som en starkvinsglögg (15%) och en alkoholfri glögg (0,5%), båda i glasflaska på 750 ml. Starkvinsglöggen finns i Systembolagets beställningssortiment och den alkoholfria släpps 1 november på Systembolaget.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org