Blossa 2024 har smak av rökig whisky och tång

PUBLICERAD: 12 september 2024
UPPDATERAD: 12 september
För årets glögg reser Blossa till Skottland och hämtar inspiration från dess dramatiska natur. I Blossa 2024 blandas klassiska glöggkryddor med rökig whisky och algen dulse. Foto: Pressbild

I Blossa 2024 blandas klassiska glöggkryddor med rökig whisky och algen dulse, som ger en salt förnimmelse av sjö och hav. Även i år kommer årgångsglöggen både som starkvin och i en alkoholfri variant

Blossa 24 är en vit starkvinsglögg där den klassiska kryddblandningen blandas med rökig, skotsk whisky och avrundas med algen dulse, som tillför sälta och umami. Sjögrässmaken från algen är en blinkning till legenden om sjöodjuret som gömmer sig på den snåriga botten av Loch Ness djup och just algen dulse återfinns längs med Skottlands kust. Den magiska atmosfären från det skotska höglandet ligger också till grund för designen och illustrationen på årets flaska.

– Precis som vår svenska glöggtradition är whiskyn en viktig del av Skottlands historia och kulturarv. Årets glögg blir därmed en hyllning till dryckeshantverket. När vi experimenterade med smakerna visade det sig att whiskyn inte bara var ett spännande inslag utan den harmoniserade också utmärkt med kryddorna i glöggen, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Hon rekommenderar att glöggen serveras som en whisky – rumstempererad i ett lågt whiskyglas eller med en isbit, tillsammans med något salt tilltugg, som nötter.

Den alkoholfria årgångsglöggen gör comeback
Efter förra årets debut kommer även årets årgångsglögg i en alkoholfri tappning. I Blossa 24 Alkoholfri har glöggkryddorna dragit i whisky för smak och vinet har sedan avalkoholiserats. Detta gör att smak och karaktär bibehålls även efter att alkoholhalten på 0,5% säkerställts.

Blossa 24 kommer som en starkvinsglögg (15%) och en alkoholfri glögg (0,5%), båda i glasflaska på 750 ml. Starkvinsglöggen finns i Systembolagets beställningssortiment och den alkoholfria släpps 1 november på Systembolaget.

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland