Svegro satsar på mer svenskodlad sallat

PUBLICERAD: 5 september 2024
UPPDATERAD: 5 september
Svegro planerar att odla 2,2 miljoner sallatshuvuden om året i sitt nya automatiserade växthus på Färingsö. Foto: Pressbild

Svegro investerar i ett nytt växthus på Färingsö utanför Stockholm. I det nya, automatiserade växthuset planeras en odling av 2,2 miljoner sallatshuvuden årligen.

Svegros nya automatiserade växthus beräknas stå klart hösten 2024 och produktionsstarten är planerad till våren 2025. Det 4 200 kvadratmeter stora växthuset kommer att ha ett fullt automatiserat odlingssystem byggt för sallat, där plantorna transporteras automatiskt från sådd till skörd. I det sista steget kvalitetssäkras produkterna och berörs då för första gången av mänskliga händer.

Endast 40 procent av den sallat som konsumeras i Sverige är svenskodlad och då främst under sommarhalvåret. Under övriga månader importeras sallat framför allt från Spanien, men även från andra länder i södra Europa vilket medför långa transporter.

Enligt Jonas Andersson, affärsområdeschef frukt, grönt och blommor på ICA Sverige, finns en stark efterfrågan på svenskodlade produkter från Icas kunder:

– Icas långsiktiga mål är att erbjuda frukt och grönsaker odlade i Sverige, året runt, där det är möjligt. Vi har under det senaste året målmedvetet ökat andelen i vårt sortiment och vi ser positivt på möjligheter till mer svenskodlade produkter framöver.

För sallat som importeras från andra länder står transporterna för upp till 80 procent av produkternas koldioxidutsläpp.

– Många är medvetna om att användandet av kemiska bekämpningsmedel är större för importerad sallat än den svenska. Korta transporter samt vikten av svensk livsmedelsproduktion är andra anledningar till att konsumenter väljer svenskt. Med det nya växthuset på plats kan vi odla cirka 2,2 miljoner sallatshuvuden om året, vilket motsvarar cirka 10 procent av den svenska marknaden exklusive isbergssallat. Att vi framöver kan leverera ännu mer svenskodlad sallat varje dag, hela året, ser vi som en stor framgång, säger Kristin Orrestig, vd på Svegro.

Läs vidare

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor