Coops havredrycker får ny design med fokus på hållbarhet

PUBLICERAD: 4 september 2024
UPPDATERAD: 4 september
De skrattande Ha-ha-havredrycks-karaktärerna på Coops nya havredrycks-förpackningar har ritats av Sanna Mander, illustratör i Helsingfors. Foto: Pressbild

När Coops havredrycker får en ny lekfull design, lyfter kedjan även fram sin hållbarhetsdeklaration på förpackningarna.

De tre produkterna som har fått ett nytt uttryck är Havredryck till kaffe, Coop Havredryck och Coop Havredryck choklad. De skrattande Ha-ha-havredrycks-karaktärerna på förpackningarna har ritats av Sanna Mander, illustratör i Helsingfors.

På förpackningarna får även information om Coops hållbarhetsdeklaration stort utrymme. Via en QR-kod på ena kortsidan kan Coop-appen laddas ner och varans hållbarhetsavtryck kan skannas via dess streckkod.

– Med den nya designen på Coop havredrycker vill vi skänka lite glädje till butikshyllan och förmedla att det är kul att konsumera hållbart – och att det blir ännu roligare och lättare med hjälp av Coops hållbarhetsdeklaration, som vi gör reklam för på förpackningarnas sidor. Ännu ett skäl att bli glad är att havredryckerna är Från Sverige-märkta och att de är väldigt goda, säger Jonas Malmquist, designchef Coop Sverige.

Senaste nytt

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Läs vidare

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Carlsberg Sverige lanserar elektrisk öl

Carlsberg Sverige lyfter fram den utökade satsningen på elektrifierade transporter med lanseringen av en "elektrisk" öl.
03_PhoneCan_16x9_LinkedIn

Eckes-Granini lanserar ny funktionell dryck

Eckes-Granini breddar sin produktportfölj genom att lansera den funktionella drycken Brämhults Vitamin Water.
Skärmavbild 2025-04-02 kl. 08.31.49