Kaffe och hasselnötter grunden för nytt samarbete

PUBLICERAD: 2 september 2024
UPPDATERAD: 2 september
Daniel Styrenius och Deniz Türdü i Avellas produktionsanläggning i Giresun, Turkiet. Foto: Pressbild

Löfberg Invest blir delägare i hasselnötsföretaget Avella med huvudkontor i Stockholm och största försäljning i Skandinavien. Nu är siktet inställt på en internationell expansion.

Familjeföretaget Avella invigde nyligen en modern produktionsanläggning i turkiska Giresun, där familjen har odlat hasselnötter sedan 1908.

Den globala marknaden för hasselnötter omsätter fyra miljarder dollar och drygt 70 procent av världens hasselnötter produceras i Turkiet.

– Vårt ursprung och att vi har egna odlingar och en modern produktionsanläggning i Turkiet är en styrka som vi ska bygga vidare på. Det gör att vi kan erbjuda produkter av högsta kvalitet som är producerade på ett ansvarsfullt sätt, vilket uppskattas av våra kunder, säger Deniz Türdü, medgrundare och delägare på Avella.

Idag sker merparten av Avellas försäljning i Norge, Sverige och Danmark. Kunderna finns dels på bageri- och grossistsidan, dels inom dagligvaruhandeln, där Avella ser en stor potential.

– Norge är vår största marknad, samtidigt som vi växer kraftigt i Sverige. Här har vi kontrakt med en av de största dagligvarukedjorna, samtidigt som vi för samtal med andra stora aktörer. Att vi fortsätter växa i svenska dagligvaruhandeln är viktigt eftersom, det skapar förutsättningar för internationella satsningar, säger Deniz Türdü.

Daniel Styrenius, vd på Löfberg Invest, beskriver Avella som ”ett spännande bolag med goda möjligheter att växa på nya och befintliga marknader”:

– Produktionen och distributionen av hasselnötter har många likheter med kaffe som vårt systerföretag Löfbergs har lång erfarenhet av. Det gör att vi tillsammans har goda möjligheter att ta Avella till nästa nivå.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland