Kan bli den första järnprodukten för berikning av livsmedel

PUBLICERAD: 27 augusti 2024
UPPDATERAD: 27 augusti
Nélida Leiva Eriksson är vd för Ironic Biotech. Foto: Pressbild

Svenska Ironic Biotech utvecklar en ny form av lättupptagligt järn, som kan bli den första kommersiellt tillgängliga järnprodukten för att berika livsmedel – utan att de härsknar eller får en skarp järnsmak.

Ironic Biotech, som är antaget till SmiLes inkubatorprogram, har utvecklat vad som uppges kunna bli den första järnprodukten för berikning av livsmedel. Fram tills nu har järnberikning av livsmedel varit begränsad av både smakproblem och snabb försämring av produkternas kvalitet. Samtidigt innehåller nuvarande järntillskott svårupptagligt oorganiskt järn.

Med sin patentsökta teknologi producerar Ironic Biotech en järnprodukt genom mikrobiell fermentering av vegetabiliska substrat. Produkten uppges vara optimal för kroppen, den är smaklös och absorberas lättare, vilket minskar risken för biverkningar. Innovationen baseras på forskning vid Lunds universitet av bolagets grundare och vd Nélida Leiva Eriksson, som i mer än 15 år har forskat om järnproteiner och genmodifiering av mikroorganismer för fermentering.

– Vi har ett mycket starkt team och en produkt som tilltalar marknaden. Redan nu i tidigt skede har vi flera intresserade livsmedelsbolag i Norden och Europa som vill samarbeta med oss. Nu ser vi fram emot att få utveckla bolaget vidare med stöd av SmiLes coacher och av att finnas i SmiLes dynamiska life science-miljö, säger Nélida Leiva Eriksson.

Ironic Biotech reste drygt 11 MSEK i våras i en nyemission som leddes av finska Nordic Foodtech VC, och ska öppna en såddfinansieringsrunda i höst för att accelerera sin processutveckling och marknadsintroduktion.

– Det ska bli mycket spännande att arbeta med Ironic Biotech i deras mål att bidra till att minska ett folkhälsoproblem. Deras banbrytande forskning från Lunds universitet har potentialen att göra verklig skillnad, och vi ser fram emot att bidra till en framgångsrik utveckling genom att bolaget nu får tillgång till våra affärsutvecklingscoacher, vårt breda nätverk och våra välutrustade laboratorier, säger Ulrika Ringdahl, operativ chef för SmiLe.

 

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312