Svenskarnas glassug har ökat

PUBLICERAD: 14 augusti 2024
UPPDATERAD: 14 augusti
För andra året i rad presenterar Pressbyrån Glassbarometern, en kartläggning där Sveriges mest populära glassar listas tillsammans med andra insikter kring svenskarnas glasskonsumtion. Foto: Pressbild

Färska siffror från Glassbarometern, baserad på Pressbyråns försäljningsstatistik, visar att glassförsäljningen har ökat i landet jämfört med föregående år. Dessutom avslöjas årets favoriter i glassboxen.

Trots varierande väder och kraftiga skyfall på sina håll i har glassförsäljningen i Sverige ökat med 3,7 procent jämfört med föregående år. Det visar statistik från Pressbyråns försäljning av styckglass från den 13 maj till den 4 augusti.

För andra året i rad presenterar Pressbyrån Glassbarometern, en kartläggning där Sveriges mest populära glassar listas tillsammans med andra insikter kring svenskarnas glasskonsumtion.

GB Sandwich behåller sin topplacering, andraplatsen går till Daimstruten och klassikern Piggelin tar tredjeplatsen. Tisdag är den dag då flest svenskar väljer att avnjuta något från glassboxen, medan söndag är den minst populära glassdagen i veckan.

– Vi ser Glassbarometern som en hyllning både till svenskarnas kärlek till glass under sommaren och till Pressbyråns långa historia av glassförsäljning. Faktum är att Pressbyrån var först med att tillverka och sälja pinnglass i Sverige redan 1935, och vi ser fram emot att fortsätta vara svenskarnas givna destination för en härlig glasspaus, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Pressbyrån.

Sommarens mest populära glassar 2024:
1. GB Sandwich
2. Daimstrut
3. Piggelin
4. Magnum White Chocolate Strawberry
5. Magnum Mandel
6. Tiptop
7. Twister Pineapple Plant-based
8. Magnum Classic
9. Magnum Euphoria
10. Magnum Double Gold Caramel Billion
Källa: Pressbyråns egen försäljning av styckglass från hela kedjans glassortiment från den 13 maj till den 4 augusti 2024.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt