Paulig siktar på nettonollutsläpp senast 2045

PUBLICERAD: 13 juni 2024
UPPDATERAD: 20 juni
Rolf Ladau är vd och koncernchef för Paulig. Foto: Pressbild

Paulig åtar sig att minska sina globala utsläpp av växthusgaser till netto noll senast år 2045. Ambitionen är en naturlig fortsättning på företagets nuvarande hållbarhetsmål och ambitionsnivå för 2030, som godkänts av Science Based Targets-initiativet och är i linje med 1,5 gradersmålet.

För att uppnå nettonollutsläpp kommer Paulig att fortsätta genomföra sina program för utsläppsminskningar både i egna verksamheter (Scope 1 & 2) och i viktiga värdekedjor (Scope 3). På lång sikt planerar företaget att stegvis förfina färdplanerna, inklusive övergångar till förnybar energi utöver elektricitet, investeringar i innovativa teknologier och att utöka användningen av nya jordbruksmetoder.

– Detta åtagande är en fortsättning på våra klimatåtgärder och ett viktigt steg framåt i vår resa till att bli branschledande inom hållbarhet. De senaste åren har vi gjort framsteg mot våra mål för 2030 och det arbetet fortsätter vi naturligtvis med. Att sätta ett långsiktigt mål för netto noll vägleder oss i att påskynda omställningen och våra åtgärder för kommande decennier, som planering av nya innovationer, nya tillväxtmål och skickar viktiga signaler för implementering av ny teknik, säger Rolf Ladau, vd och koncernchef för Paulig.

Klimatfond
Ett konkret verktyg för att driva omställningen är Pauligs klimatfond som lanserades 2023. Fonden används för att starta upp och stödja nya metoder och innovationer för att minska utsläppen där de har störst påverkan, det vill säga värdekedjorna för kaffe, vete och majs samt logistik. Projekten väljs ut årligen och genomförs tillsammans med Pauligs samarbetspartners och leverantörer.

Paulig har även anslutit sig till Consumer Goods Forum’s Net Zero Coalition tillsammans med 18 ledande globala konsumentvarumärken, återförsäljare och producenter. Initiativet fokuserar på att leverera och påskynda konsumentvarubranschens åtaganden för att minska växthusgasutsläppen. Syftet är att förbättra branschens interna förmågor att uppnå netto noll och driva på för att aktivt integrera utsläppsminskningar.

– Vi har redan tagit många steg inom Paulig och utvecklar ständigt nya lösningar för ett mer hållbart matsystem. Vårt åtagande om netto noll speglar vår tro på företagens kraft att driva positiv förändring. Vi hoppas att fler partners och företag ansluter sig till oss på denna omställningsresa och prioriterar hållbarhet. Genom att arbeta tillsammans kan vi skapa en bättre framtid för vår planet och kommande generationer, säger Rolf Ladau.

I linje med Parisavtalet
Sedan tidigare har Paulig som mål att minska utsläppen av växthusgaser från värdekedjan med 50 procent och från den egna verksamheten med 80 procent senast 2030, från 2018 års baslinje. Företagets klimatmål är godkända av Science Based Target-initiativet och är i linje med Parisavtalets 1,5°C-ambition. För att säkerställa att målen fortsätter att vara i linje med den senaste klimatvetenskapen kommer Paulig att validera detta långsiktiga mål med Science Based Targets-initiativet (SBTi) samtidigt som målen för 2030 uppdateras med den senaste vägledningen för skogs-, mark- och jordbrukssektorn.

Läs vidare

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc