Nu går det att panta God Morgons juicekartonger

PUBLICERAD: 5 juni 2024
UPPDATERAD: 5 juni
God Morgon är ett av Sveriges största juicevarumärken och omsätter över 15 miljoner juicekartonger i Sverige per år. Foto: Pressbild

God Morgon inleder ett samarbete med Bower och erbjuder nu pant på sina juicekartonger. Målet är att öka antalet återvunna förpackningar genom att erbjuda olika typer av förmåner när panten har registrerats. 

Pappersförpackningar hör till de förpackningsmaterial som svenskarna är sämst på att återvinna, enligt Naturvårdsverkets statistik. God Morgon, som är ett av Sveriges största juicevarumärken, omsätter över 15 miljoner juicekartonger i Sverige per år. För att skapa ett större incitament hos konsumenterna att återvinna sina juicekartonger ansluter sig nu God Morgon till Bower, som via sin app erbjuder belöningar till den som pantar.

– Vi är glada över att inleda vårt samarbete med Bower, vilket för oss blir ytterligare ett viktigt steg till att bidra till en bättre morgondag. Genom att göra det enkelt för konsumenten, samtidigt som de erbjuds ersättning, hoppas vi att ännu fler vill panta sina förpackningar. En win-win för både miljön och plånboken, säger Malin Kjelledal, Brand Activation Manager på God Morgon.

Genom att ladda ner appen Bower till sin smartphone i App Store eller Google Play, skanna streckkoden på förpackningen och sedan lämna in förpackningen på närmaste återvinningsstation samlar konsumenten poäng, som kan omvandlas till kontanter, kuponger eller donationer till välgörande ändamål.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland