Ica storsatsar på svensk och lokal mat

PUBLICERAD: 28 maj 2024
UPPDATERAD: 30 maj
– Nu tar vi på Ica ännu ett stort steg framåt för att främja svensk matproduktion och göra det ännu enklare för våra kunder att välja svenskt och lokalt, säger Fredrik Kullberg, marknadschef på Ica Sverige. Foto: Pressbild

Ica genomför sin hittills mest omfattande kampanj med fokus på svensk och lokal mat. Syftet är att lyfta fram betydelsen av svensk livsmedelsproduktion och de svenska mervärdena samt göra det enklare för de kunder som vill välja svensk och lokal mat.

Sedan 2014 har Ica samarbetat med LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, för att öka försäljningen av svensk mat. Idag erbjuder kedjan över 7 000 lokala och svenska varor, däribland Icas egna märkesvaror, med mer än 800 svenskproducerade artiklar.

– Nu tar vi på Ica ännu ett stort steg framåt för att främja svensk matproduktion och göra det ännu enklare för våra kunder att välja svenskt och lokalt. Under de kommande tre veckorna kör vi vår mest omfattande marknadskampanj någonsin, som kommer att synas över hela landet – från TV och radio till online och inte minst i landets Ica-butiker, säger Fredrik Kullberg, marknadschef på Ica Sverige.

Varje Ica-butik kan anpassa sitt sortiment efter den lokala efterfrågan. En nyligen genomförd undersökning visar till exempel att Ica-butikerna erbjuder över 1 500 sorters lokala korvar och mer än 280 sorters lokal honung.

Ica utvecklar även egna svenskproducerade produkter som alternativ till sådana som traditionellt inte kommer från Sverige. Några exempel är Icas Goudaost och norrländsk grillost. För att kunderna lättare ska hitta svenska och lokala produkter används Från Sverige- märkningen samt de egna märkningarna ”Härifrån Sverige” och ”Härifrån trakten”.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312