Vårens nyheter från Arla

PUBLICERAD: 24 maj 2024
UPPDATERAD: 24 maj
Bland Arlas vårnyheter finns det proteinrika mellanmålet Arla Protein Pouches i smakerna Mango respektive vanilj. Varje förpackning innehåller 20 gram protein. Foto: Arla

Bland Arlas vårnyheter finns en laktosfri mjölkdryck med extra protein och kalcium, Yoggi med körsbärssmak och Starbucks Chilled Coffee i ny PET-förpackning och två nya smaker.

Arla Ko Laktosfri Mjölkdryck+ är en helt ny laktosfri mjölkdryck med låg fetthalt och högt innehåll av protein och kalcium. Den innehåller även vitamin B12 & D.

– Med Mjölkdryck+ kan du få i dig ännu mer protein och kalcium men också vitamin B12 & D bara genom att addera den i kaffet, smoothien eller pannkakan. Gör mindre, få mer. Att den är laktosfri är också ett plus för alla som är känsliga mot laktos och vill ha en produkt som är lättare för magen, säger Sandra Eriksson, Brand Manager för Arla Laktosfri.

Yoggi med körsbärssmak
Yoggi släpper årets smak, Cherrylicious, som blir den första fruktyoghurten på marknaden smaksatt med körsbär.

– Ända sedan vi började med tillfälliga smaker har det varit en succé och smakerna blir ofta mycket omtyckta, ibland så pass att de får en permanent plats i butikshyllorna. Det känns extra kul att lansera den första fruktyoghurten smaksatt med körsbär som vi tror kommer att uppskattas av många. Det är en härligt krämig fruktyoghurt som kan avnjutas hela dagen – som en smarrig start på dagen till frukost, ett välsmakande och praktiskt mellanmål eller varför inte som en enkel dessert som fortfarande känns lyxig, säger Emma Barkström, ansvarig för Yoggi på Arla.

Keso med löksmak
Keso Cottage cheese chrushed lök är det senaste tillskottet i Crushed-sortimentet som är en finkornig och slät variant av Keso. Den nya smaken av lök är mild och mångsidig och passar som pålägg, dipp och i olika maträtter.

– Att använda Keso i mat har varit populärt länge och med vårt Crushed-sortiment har det blivit ännu lättare att variera och experimentera i köket. Det känns därför extra kul att utöka sortimentet med Keso Crushed lök som är en riktigt mångsidig smak som vi tror många kommer att uppskatta. Det är en finkornig cottage cheese där ostkornen har krossats för en krämig och slätare textur och med en mild och god smak av lök. Tack vare sin konsistens är den perfekt att bre på mackan, använda som dipp eller som ett krämigt tillbehör när du vill addera något gott och proteinrikt på tallriken, säger Lisa Engström, ansvarig för Keso på Arla.

Keso Cottage cheese chrushed lök innehåller 12 gram protein per 100 gram och har en fetthalt på 2,4 procent.

Protein Pouches
Det nya varumärket Arla Protein lanserar två proteinrika yoghurtar i en praktisk förpackning – Protein Pouches.

– Protein Pouches är perfekta för att fylla på med protein när man är på språng, och med den praktiska förpackningen behövs ingen sked och det blir mindre kladd. De passar som ett smidigt mellanmål eller i samband med träning, säger Caroline Arentoft, varumärkesansvarig för Arla Protein i Sverige.

Protein Pouches finns i smakerna Mango och Vanilj och innehåller 20 gram protein per förpackning. Fetthalten är 0,6 procent.

Chilled Coffee
Starbucks Chilled Coffee uppdaterar sina förpackningar till PET och släpper två nya smaker: Vanilla Bean Macchiato och Hazelnut Macchiato. Den nya förpackningen är återförslutningsbar och kan tas med, eftersom den inte behöver hållas kyld.

– Vi är glada att erbjuda våra populära Chilled Coffees i en ny förpackning som gör det lättare för konsumenterna att avnjuta drycken när de vill. Nu behöver inte drycken hållas kyld och man kan återförsluta flaskan vilket är väldigt praktiskt, säger Daniel Snöhäger, ansvarig för Starbucks på Arla i Sverige.

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Carlsberg Sverige lanserar elektrisk öl

Carlsberg Sverige lyfter fram den utökade satsningen på elektrifierade transporter med lanseringen av en "elektrisk" öl.
03_PhoneCan_16x9_LinkedIn

Eckes-Granini lanserar ny funktionell dryck

Eckes-Granini breddar sin produktportfölj genom att lansera den funktionella drycken Brämhults Vitamin Water.
Skärmavbild 2025-04-02 kl. 08.31.49

Surkål möter havet – ny produkt med svensk tång

Surkål med sockertång är resultatet av ett samarbete mellan Tistelvind och Hakefjordens Havskultur.
1741812747129