Ny grönsak får Sverigepremiär hos Lidl

PUBLICERAD: 7 maj 2024
UPPDATERAD: 10 maj
Den nya grönsaken Zucchiolo är en korsning mellan zucchini och gurka, men ser ut som en pumpa. Den kan ätas både rå och tillagad. Foto: Pressbild

Zucchiolo, som är en korsning mellan zucchini och gurka, har Sverigepremiär hos Lidl. En annan nyhet är den svenskodlade coctailkvisttomaten Lil-T, som har tagits fram av Lidl.

I februari vann den nya grönsaken zucchiolo ett innovationspris i Berlin. Nu har den landat i frukt- och grönsaksdisken hos Lidl. Zucchiolo är rund som en pumpa och finns i färgerna gul, ljusgrön och mörkgrön. Den har en mild smak och är rik på fibrer samt vitamin A och C.

– Vi är glada över att kunna presentera flera nyheter bland vårprimörerna. Vårt sortiment inom frukt och grönt är en del av kärnan i våra butiker och något som vi är extra stolta över, säger Marko Staglicic, inköpschef på Lidl.

Zucchiolo kommer ursprungligen från Sydamerika och har utvecklats för växthusodling av bioteknikföretaget Beyond Seeds. Grönsaken har många användningsområden och kan konsumeras både rå och tillagad. Den kan odlas på en liten yta och har lång hållbarhet utan kylförvaring.

En annan nyhet i Lidls frukt- och grönsaksdiskar är den svenskodlade cocktailkvisttomaten Lil-T, som har fått sitt namn av en följare på Lidls Instagram. Tidigare i år bad kedjan om tips inför namngivningen av den nya tomatsorten, som är framtagen av Lidl. Den har ett spänstigt yttre och beskrivs som smakrik och söt med lite syrlighet.

– Vi vill att människor oavsett storlek på plånboken ska ha råd med hälsosam mat. Därför fortsätter vi också att erbjuda tolv procent rabatt på frukt och grönt en gång i veckan, säger Marko Staglicic.

Senaste nytt

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Läs vidare

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2

Nytt Nespresso-kaffe med vitamin B6

Nespresso utökar serien Coffee+ med den funktionella kaffenyheten Active, som är berikad med vitamin B6.
WW_ALL_VL_Spring 2025_Creative Cups_KV1_ICED LEGGERO MILK_RGB_LOCK_20-XX

Alkoholfritt vin i PET-flaska till picknicken

Lagom till picknicksäsongen släpper Spring Village två nya alkoholfria viner i en praktisk PET-flaska, som är lätt att ta med på picknicken.
Spring_valley_13643_v002