Svenskarna väljer bort husmanskosten

PUBLICERAD: 22 april 2024
UPPDATERAD: 22 april
Efter husmanskostens popularitet, väljer de svenska hushållen att laga alltmer internationellt under 2024. Foto: Pressbild

Svenskarna börjar tröttna på den trygga husmanskosten och vill i allt större utsträckning laga och äta mer internationellt. Samtidigt är vi trötta på chili och vill ha mer apelsin än tidigare, det visar årets upplaga av Smakrapporten framtagen av Smakbox.

I rapporten tillfrågades Smakbox prenumeranter om vilka smaker de vill se mer av och vad de vill laga för mat under året.  Listan toppas av asiatisk mat som nu överträffar det italienska köket, som låg i topp under föregående år. Det finns även ett starkt intresse för det grekiska köket, som hamnar på en tredjeplats. Svensk husmanskost delar fjärdeplatsen med det koreanska köket, som blir alltmer populärt i Sverige.

Respondenterna tillfrågades om vilket kök de ansåg vara mest trendigt samt vilket de önskade se mer av under 2024. Resultaten visade tydligt att det grekiska köket ansågs vara den mest lovande kandidaten för tillväxt, medan svensk husmanskost identifierades ha minst potential under det kommande året.

När det gäller smaker börjar svenskarna bli mätta på chili och vill i stället ha mer av apelsin, mint och peppar.

– I mer optimistiska tider hämtar vi gärna inspiration internationellt och vågar experimentera mer med våra smaklökar. Det blir extra tydligt när vi ser ett ökat intresse för det koreanska, grekiska och asiatiska köket i stort. En spännande trend som växer går under namn som ”Cross Cultural Kitchens” eller ”Melty Mashups”, där man förenar det bästa från två kulinariska världar. På det nyöppnade Café Britaly i London kombinerar man det brittiska och italienska köket medan den japansk-italienska stilen Itameshi växer sig allt starkare i bland annat Paris. Det är en stor möjlighet att trenden med kombinerade kök också kommer att söka sig till Sverige framöver. Det finns en tydlig resonans mellan hur vi ser på världen och framtiden med det vi stoppar i munnen, säger Lennart Wallander, trendspanare på kommunikationsbyrån Food & Friends.

Det gångna året har lärt svenskarna att hushålla med ekonomin. 65 procent uppger att de håller sig till smaker och maträtter som uppfattas som prisvärda och 43 procent lagar mer mat själva i hemmet. Intresset för hållbar matlagning är fortsatt starkt. 57 procent vill laga mer mat i säsong och 51 procent vill laga mer mat från grunden. 2 av 3 uppger att de slänger mindre mat nu än för 3 år sedan och att de återvinner alla matförpackningar som går att återvinna.

Den tredje upplagan av Smakrapporten genomfördes genom en omfattande undersökning bland Smakbox kunder 7-23 februari 2024. Undersökningen inkluderade totalt 2 500 respondenter från olika delar av Sverige i åldrarna 20-80 år.

Läs vidare

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Nytt kunskapscentrum för hållbar matproduktion i Alnarp

SLU och Sparbanken Skåne grundar tillsammans ett forsknings- och utbildningscentrum för primärproduktion vid SLU i Alnarp.
SLU och Sparbanken Skånes centrum för primärproduktion_Håkan

Saltrapporten ska hjälpa industrin att minska på saltet

Saltföretaget Salinity gör ett upprop till livsmedelsindustri och beslutsfattare att agera för en sänkning av mängden natrium via salt i maten.
Ur-rapporten-Framsida

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1