Svenskarna väljer bort husmanskosten

PUBLICERAD: 22 april 2024
UPPDATERAD: 22 april
Efter husmanskostens popularitet, väljer de svenska hushållen att laga alltmer internationellt under 2024. Foto: Pressbild

Svenskarna börjar tröttna på den trygga husmanskosten och vill i allt större utsträckning laga och äta mer internationellt. Samtidigt är vi trötta på chili och vill ha mer apelsin än tidigare, det visar årets upplaga av Smakrapporten framtagen av Smakbox.

I rapporten tillfrågades Smakbox prenumeranter om vilka smaker de vill se mer av och vad de vill laga för mat under året.  Listan toppas av asiatisk mat som nu överträffar det italienska köket, som låg i topp under föregående år. Det finns även ett starkt intresse för det grekiska köket, som hamnar på en tredjeplats. Svensk husmanskost delar fjärdeplatsen med det koreanska köket, som blir alltmer populärt i Sverige.

Respondenterna tillfrågades om vilket kök de ansåg vara mest trendigt samt vilket de önskade se mer av under 2024. Resultaten visade tydligt att det grekiska köket ansågs vara den mest lovande kandidaten för tillväxt, medan svensk husmanskost identifierades ha minst potential under det kommande året.

När det gäller smaker börjar svenskarna bli mätta på chili och vill i stället ha mer av apelsin, mint och peppar.

– I mer optimistiska tider hämtar vi gärna inspiration internationellt och vågar experimentera mer med våra smaklökar. Det blir extra tydligt när vi ser ett ökat intresse för det koreanska, grekiska och asiatiska köket i stort. En spännande trend som växer går under namn som ”Cross Cultural Kitchens” eller ”Melty Mashups”, där man förenar det bästa från två kulinariska världar. På det nyöppnade Café Britaly i London kombinerar man det brittiska och italienska köket medan den japansk-italienska stilen Itameshi växer sig allt starkare i bland annat Paris. Det är en stor möjlighet att trenden med kombinerade kök också kommer att söka sig till Sverige framöver. Det finns en tydlig resonans mellan hur vi ser på världen och framtiden med det vi stoppar i munnen, säger Lennart Wallander, trendspanare på kommunikationsbyrån Food & Friends.

Det gångna året har lärt svenskarna att hushålla med ekonomin. 65 procent uppger att de håller sig till smaker och maträtter som uppfattas som prisvärda och 43 procent lagar mer mat själva i hemmet. Intresset för hållbar matlagning är fortsatt starkt. 57 procent vill laga mer mat i säsong och 51 procent vill laga mer mat från grunden. 2 av 3 uppger att de slänger mindre mat nu än för 3 år sedan och att de återvinner alla matförpackningar som går att återvinna.

Den tredje upplagan av Smakrapporten genomfördes genom en omfattande undersökning bland Smakbox kunder 7-23 februari 2024. Undersökningen inkluderade totalt 2 500 respondenter från olika delar av Sverige i åldrarna 20-80 år.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål