Danska ISH storsatsar på alkoholfria drycker i Sverige

PUBLICERAD: 17 april 2024
UPPDATERAD: 17 april
Hemköp och City Gross tar in alkoholfri sprit och färdigblandade cocktails från danska ISH i sitt sortiment. Foto: Pressbild

Alkoholfria drycker är ett snabbväxande segment inom dryckesindustrin, framför allt bland Gen Z och Millenials. Nu kommer ISH alkoholfria cocktails och spritsorter även att kunna köpas i dagligvaruhandeln, när Axfoods kedjor Hemköp och City Gross tar in dryckerna i sitt sortiment.

Från den 22 april kommer ISH alkoholfria färdigblandade cocktails samt spritsorterna gin och rom att finnas tillgängliga på Hemköp och City Gross runt om i landet. ISH alkoholfria spritsorter blir därmed de första att säljas i svensk dagligvaruhandel.

– Vi på ISH är oerhört glada och stolta att Axfoods Hemköp och City Gross nu kan erbjuda sina kunder ett helt nytt sortiment av alkoholfriaprodukter, en ”game changer” för oss alla. Dagligvaruhandeln i Sverige är inte van vid att se ett så brett sortiment av alkoholfria drycker i mataffären. Vi har sett stora framgångar i Danmark och på andra internationella marknader så vi är extremt glada att även Sverige nu har hakat på trenden att göra alkoholfritt mer tillgängligt. Vi tror även att tajmingen för att introducera våra alkoholfria spritsorter är perfekt då svenskar blir mer nyfikna på alkoholfritt och väljer att minska sin alkoholkonsumtion, säger Morten Sørensen, grundare av ISH.

Enligt data från dryckesanalysföretaget IWSR hävdar nu två tredjedelar av konsumenterna runt om i världen att de håller igen sin alkoholkonsumtion – en trend som är ännu tydligare bland gen Z-konsumenter (75%) och millennials (70%).

Morten Sørensen grundade ISH i Köpenhamn 2018 med ambitionen att främja ett mer medvetet drickande och samtidigt tillhandahålla överlägsna alkoholfria smakupplevelser. Idag erbjuder ISH ett av världens bredaste utbud av alkoholfria drycker – bland annat mousserande vin och rosévin, ett flertal spritsorter samt färdigblandade cocktails och spritz. ISH exporterar idag till över 20 länder med särskilt fokus på Skandinavien, västra Europa och Nordamerika.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland