"Nudging" gav skjuts åt ekoförsäljningen

PUBLICERAD: 3 april 2024
UPPDATERAD: 3 april
Hyllvippor, golvdekaler och kartongpelare med budskap om vinsterna med ekologiskt testades under projektet. Foto: Pressbild

Nudging kan vara ett effektivt sätt att öka ekoförsäljningen i butik. Det visar höstens experiment inom projektet Nudging Organic, där sex Ica-butiker testade olika budskap om fördelarna med ekologiskt tillsammans med budskapet ”Tack alla eko-hjältar”.

Under hösten 2023 testades beteendeförändrande verktyg, så kallad nudging, i sex Ica-butiker inom projektet Nudging Organic. I butikerna testades olika budskap om fördelarna med ekologiskt i kombination med budskapet “Tack alla eko-hjältar” på sex olika produkter.

Bland de produkter som testades under experimenten står Saltå Kvarns ekologiska havregryn och Arlas ekologiska mjölk ut. Försäljningen av dessa produkter ökade med 83 respektive 27 procent. Även ekologiska ägg från Lantägg, Bärta Burgare Umami, ekologisk falukorv från Scan och ekologiska morötter från I Love Eco medverkade i butiksexperimenten.

– Vår rapport visar att butiker med relativt enkla grepp som att tydligt tacka sina kunder eller att visa på vinsterna med att välja ekologiskt kan öka försäljningen med hela 83 procent. Det är resultat som pekar på att nudging är en viktig hävstång i arbetet mot en mer hållbar matkonsumtion, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden.

Resultaten har analyserats och sammanställts i rapporten “Nudging för ekologiskt i butik 2023” av beteendebyrån Beteendelabbet på uppdrag av Organic Sweden.

– Rapporten pekar på att nycklarna för att öka eko-försäljningen finns därute, men att vi behöver testa och utvärdera olika verktyg för att få reda på vad som verkligen ger effekt. Därför är vi extra tacksamma över våra Ica-handlare som varit öppna för att testa nya kommunikativa grepp, säger Maria Gustavsson, Chef Innovation & konceptutveckling på Ica Sverige.

Butiksexperimenten och rapporten är en del av det treåriga projektet Nudging Organic, som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Bakom satsningen står Organic Sweden och de ekologiska branschorganisationerna Pro Luomo i Finland, Bionext i Nederländerna och BioForum i Belgien. Projektet finansieras till merparten av EU. I Sverige stöttas projektet av Arla Foods, Dava Foods, ICA Sverige, HKScan, Saltå Kvarn och Swedish Temptations.

Rapporten kan laddas ner här

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312