Digitalt verktyg ska få fler skolor att servera frukost

PUBLICERAD: 2 april 2024
UPPDATERAD: 2 april
Frukost i skolan kan bidra till lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna. Foto: Arla

Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete kring skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras det digitala verktyget ”Frukosteffekten” som ska hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering. 

Enligt Folkhälsomyndighetens undersökning har andelen elever som äter frukost minskat i alla åldersgrupper sedan början av 2000-talet.

Nu vill Arla, Generation Pep och Rädda Barnen bidra till att fler skolor ska servera frukost. En del av satsningen är det nya digitala verktyget ”Frukosteffekten”, som bygger på Arlas mångåriga erfarenhet av att arbeta med skolfrukost samt på undersökningar och intervjuer med rektorer och annan skolpersonal. Rädda Barnen och Generation Pep har bidragit med sina kunskaper och erfarenheter av att arbeta med barn och ungdomars hälsa och välmående.

Genom verktyget får varje skola en skräddarsydd guide för att börja servera frukost utifrån sina egna förutsättningar. Utöver kunskap och exempel, får skolorna även tillgång till elevundersökningar och informationsmaterial. Det digitala verktyget kommer att byggas ut och vidareutvecklas allt eftersom, baserat på skolornas behov och önskemål.

– Vi på Arla har arbetat med skolfrukost i många år. De skolor som har börjat med frukost vittnar ofta om högre koncentrationsförmåga, lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna. Men för många skolor kan det vara svårt att komma igång, säger Elin Boll, hälso- och nutritionsexpert på Arla, som hoppas att det digitala verktyget ska ge lösningar och svar på de vanligaste problemen.

Rädda Barnen pekar ut skolfrukost som en av fyra konkreta insatser som kan bidra till att hjälpa de mest sårbara barnfamiljerna.

I Generation Peps rapport 2023 uppgav hälften av tonåringarna att de inte ätit frukost under veckans alla dagar och 11 procent av dem svarade att de inte ätit frukost alls. Undersökningen visar också på skillnader i frukostvanor kopplat till inkomstnivå. Barn i familjer med högre inkomster äter i större utsträckning frukost alla dagar, jämfört med barn i familjer med lägre inkomster.

Mer information om Frukosteffekten finns här

Läs vidare

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Livs: Svensk matproduktions framtid hotas

Livsmedelsarbetareförbundet, Livs, ser kompetensbristen inom livsmedelsindustrin som ett hot mot framtidens matproduktion.
910917c1caf50711_org

Algföretaget Xoma startar nya samarbeten

Algproducenten Xoma AB startar samarbeten med Labs Nutrition Sweden och Dutch Seaweed Group. Samtidigt noteras Xoma på börsen.
983f65487ecc62ad_org

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown