Digitalt verktyg ska få fler skolor att servera frukost

PUBLICERAD: 2 april 2024
UPPDATERAD: 2 april
Frukost i skolan kan bidra till lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna. Foto: Arla

Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete kring skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras det digitala verktyget ”Frukosteffekten” som ska hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering. 

Enligt Folkhälsomyndighetens undersökning har andelen elever som äter frukost minskat i alla åldersgrupper sedan början av 2000-talet.

Nu vill Arla, Generation Pep och Rädda Barnen bidra till att fler skolor ska servera frukost. En del av satsningen är det nya digitala verktyget ”Frukosteffekten”, som bygger på Arlas mångåriga erfarenhet av att arbeta med skolfrukost samt på undersökningar och intervjuer med rektorer och annan skolpersonal. Rädda Barnen och Generation Pep har bidragit med sina kunskaper och erfarenheter av att arbeta med barn och ungdomars hälsa och välmående.

Genom verktyget får varje skola en skräddarsydd guide för att börja servera frukost utifrån sina egna förutsättningar. Utöver kunskap och exempel, får skolorna även tillgång till elevundersökningar och informationsmaterial. Det digitala verktyget kommer att byggas ut och vidareutvecklas allt eftersom, baserat på skolornas behov och önskemål.

– Vi på Arla har arbetat med skolfrukost i många år. De skolor som har börjat med frukost vittnar ofta om högre koncentrationsförmåga, lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna. Men för många skolor kan det vara svårt att komma igång, säger Elin Boll, hälso- och nutritionsexpert på Arla, som hoppas att det digitala verktyget ska ge lösningar och svar på de vanligaste problemen.

Rädda Barnen pekar ut skolfrukost som en av fyra konkreta insatser som kan bidra till att hjälpa de mest sårbara barnfamiljerna.

I Generation Peps rapport 2023 uppgav hälften av tonåringarna att de inte ätit frukost under veckans alla dagar och 11 procent av dem svarade att de inte ätit frukost alls. Undersökningen visar också på skillnader i frukostvanor kopplat till inkomstnivå. Barn i familjer med högre inkomster äter i större utsträckning frukost alla dagar, jämfört med barn i familjer med lägre inkomster.

Mer information om Frukosteffekten finns här

Läs vidare

Shoan Etemadi blir ny vd för Hemköpskedjan

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef Shoan Etemadi har rekryterats som vd för Hemköpskedjan.
axfood

Låg kunskap om spillvärme i livsmedelsindustrin

Det finns ett stort kunskapsglapp om energieffektivisering hos hållbarhetschefer inom livsmedelsindustrin, enligt en ny rapport.
Jesper_Wiren01

Marabous nya produktionslinje invigd

Cirka 200 miljoner kronor har investerats i den nya produktionslinjen i Upplands Väsby, som är en av de största för chokladkakor i världen.
2(1)

Svenskarna fikar för fullt, men oroar sig för kaffets framtid

2023 handlade svenskarna kaffe, te och kakao för nära 7 miljarder kronor. Samtidigt oroar sig var fjärde svensk för att det ska bli svårare att få tag på kaffe i framtiden.
fikarapporten 2024

Senaste nytt

Shoan Etemadi blir ny vd för Hemköpskedjan

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef Shoan Etemadi har rekryterats som vd för Hemköpskedjan.
axfood

Låg kunskap om spillvärme i livsmedelsindustrin

Det finns ett stort kunskapsglapp om energieffektivisering hos hållbarhetschefer inom livsmedelsindustrin, enligt en ny rapport.
Jesper_Wiren01

Oddlygood lanserar iskaffe i två smaker

Havredrycken Oddlygood Ice Ice Coffee kommer i smakerna Original och Caramel.
IceIce

Marabous nya produktionslinje invigd

Cirka 200 miljoner kronor har investerats i den nya produktionslinjen i Upplands Väsby, som är en av de största för chokladkakor i världen.
2(1)