Digitalt verktyg ska få fler skolor att servera frukost

PUBLICERAD: 2 april 2024
UPPDATERAD: 2 april
Frukost i skolan kan bidra till lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna. Foto: Arla

Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete kring skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras det digitala verktyget ”Frukosteffekten” som ska hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering. 

Enligt Folkhälsomyndighetens undersökning har andelen elever som äter frukost minskat i alla åldersgrupper sedan början av 2000-talet.

Nu vill Arla, Generation Pep och Rädda Barnen bidra till att fler skolor ska servera frukost. En del av satsningen är det nya digitala verktyget ”Frukosteffekten”, som bygger på Arlas mångåriga erfarenhet av att arbeta med skolfrukost samt på undersökningar och intervjuer med rektorer och annan skolpersonal. Rädda Barnen och Generation Pep har bidragit med sina kunskaper och erfarenheter av att arbeta med barn och ungdomars hälsa och välmående.

Genom verktyget får varje skola en skräddarsydd guide för att börja servera frukost utifrån sina egna förutsättningar. Utöver kunskap och exempel, får skolorna även tillgång till elevundersökningar och informationsmaterial. Det digitala verktyget kommer att byggas ut och vidareutvecklas allt eftersom, baserat på skolornas behov och önskemål.

– Vi på Arla har arbetat med skolfrukost i många år. De skolor som har börjat med frukost vittnar ofta om högre koncentrationsförmåga, lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna. Men för många skolor kan det vara svårt att komma igång, säger Elin Boll, hälso- och nutritionsexpert på Arla, som hoppas att det digitala verktyget ska ge lösningar och svar på de vanligaste problemen.

Rädda Barnen pekar ut skolfrukost som en av fyra konkreta insatser som kan bidra till att hjälpa de mest sårbara barnfamiljerna.

I Generation Peps rapport 2023 uppgav hälften av tonåringarna att de inte ätit frukost under veckans alla dagar och 11 procent av dem svarade att de inte ätit frukost alls. Undersökningen visar också på skillnader i frukostvanor kopplat till inkomstnivå. Barn i familjer med högre inkomster äter i större utsträckning frukost alla dagar, jämfört med barn i familjer med lägre inkomster.

Mer information om Frukosteffekten finns här

Läs vidare

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Coops medlemmar: Priset inte avgörande för kött

Svenskt ursprung är nästan fem gånger så viktigt som priset när det ska handlas kött, enligt Coops medlemmar.
kött

Alkoholfri öl slår nytt rekord

2024 blev ett rekordår för alkoholfri öl i Sverige – och Carlsberg Sverige stod för nära 80 procent av ökningen.
Unknown

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894