Coop gör om sillburkarna – byter från glas till plast

PUBLICERAD: 26 mars 2024
UPPDATERAD: 26 mars
Två av Coops sillnyheter för året kommer i plastburkar – en förändring som ska appliceras på all Coop sill i glasburk. Foto: Pressbild

Glasburkarna till Coops sill ska bytas ut till plastburkar, vilket beräknas spara 177 ton glas per år och minska CO2-utsläppen med närmare 33 procent.

Två av Coops sillnyheter för året kommer i plastburkar – en förändring som ska appliceras på all Coop sill i glasburk.

– Genom att byta från glasmaterial till plastmaterial sparar vi 177 ton glas per år. Det betyder 32,88 procent mindre CO2-utsläpp mot om vi fortsatt med tidigare förpackning, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop Sverige.

Plastmaterialet i de nya burkarna består av RPET (återvunnen plast) och den nya fyrkantiga formen på burkarna gör att andelen luft som transporteras minskas med 80 procent.

– För Coop är det viktigt att hjälpa våra medlemmar och kunder till hållbara val, mot mer hållbar matkonsumtion. Att göra skillnad kring förpackningar är oerhört viktigt och får även större effekt när vi kan göra det på nordisk nivå genom vårt gemensamma inköpsföretag Coop Trading. Jag vet att även Danmark och Finland gör samma förändring för sillburkarna, säger Mattis Bergquist.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål