Arlas nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året

PUBLICERAD: 21 mars 2024
UPPDATERAD: 21 mars
Den nya pappersskruden för de fyra förpackningarna på bilden minskar plastanvändningen med 63 procent per år. Foto: Arla

Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdeciliters-förpackningar av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år.

De nya FSC-märkta pappersbägarna har en plastförstärkt insida och aluminiumfolien har bytts ut mot en pappersfolie som är förstärkt med plast.

Uppdateringen innebär att årsförbrukningen av plast går från 51,3 till 18,9 ton – en minskning med 32,4 ton eller 63 procent per år.

– Att förbättra våra förpackningar och dra ner på användningen av plast är avgörande både för oss som företag och för våra konsumenter. De nya pappersbägarna är därför ett steg i helt rätt riktning, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef för Arla Sverige.

De mindre tvådeciliters-förpackningarna för produkterna gjordes om till pappersbägare redan 2017. Bägare och folie källsorteras som papper och locket som plast.

Arlas målsättning är 100 procent återvinningsbara förpackningar för egna varumärken år 2025 (2023: cirka 95 procent) och 0 procent nytillverkad fossilbaserad plast i förpackningar för egna varumärken år 2030 (2023: cirka 83 procent).

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Stacky's ägare köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2