Granarolo breddar utbudet av italienska ostklassiker

PUBLICERAD: 19 mars 2024
UPPDATERAD: 19 mars
Foto: Pressbild

Italienska Granarolo utökar osthyllan med tio nyheter som spänner från klassiska italienska favoritostar till den helt nya High Protein-serien.

Åtta av Granarolos nyheter är klassiska favoriter i det italienska köket och spänner från vardagsostar, som färskosten Stracchino, kittosten Taleggio och färdigriven Pecorino Romano, till delikatessostar av get- och fårost samt komjölksosten Scamorza Affumicata med rökig smak och bra smältegenskaper

Bland delikatessostarna, som säljs i utvalda butiker över hela landet, finns fårosten Pecorino Toscano Tenero D.O.P., getostarna Il Saggio och Fior Capra från Sardinien samt Misto Classico av ko- och fårmjölk.

–Vi sätter stort värde i att förvalta de klassiska ostarna och det italienska arvet, men har också ett driv och tydligt fokus på att utveckla framtidens klassiker, säger Luca Tonin, vd på Granarolo Nordic.

Två av nyheterna ingår i det nya sortimentet Granarolo High Protein, som precis har lanserats i Italien. Initialt släpps två ostar, som har mer protein och mindre fett än originalen och dessutom är laktosfria: Granarolo High Protein Mozzarella med 18 procent mer protein och 70 och mindre fett samt Granarolo High Protein Ricotta med 13 procent mer protein och 60 och mindre fett än originalen.

– Vi arbetar ständigt med att utveckla vårt erbjudande och är lyhörda för vad marknaden efterfrågar. Vår High Protein-serie är ett direkt svar mot det; efterfrågan på proteinrika livsmedel som varken tummar på smak eller kvalitet, säger Luca Tonin.

Granarolos storsäljare Quattrocento är en italiensk hårdost av 100 procent italiensk mjölk, som sedan lanseringen har haft en stadigt ökande försäljning på den svenska marknaden. Nu lägger Ica till den i sitt ordinarie sortiment, vilket innebär att Granarolo Quattrocento finns listad på alla kedjor.

Granarolo är den största mejerigruppen i Italien och ägs av 700 italienska mjölkbönder.

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland