Granarolo breddar utbudet av italienska ostklassiker

PUBLICERAD: 19 mars 2024
UPPDATERAD: 19 mars
Foto: Pressbild

Italienska Granarolo utökar osthyllan med tio nyheter som spänner från klassiska italienska favoritostar till den helt nya High Protein-serien.

Åtta av Granarolos nyheter är klassiska favoriter i det italienska köket och spänner från vardagsostar, som färskosten Stracchino, kittosten Taleggio och färdigriven Pecorino Romano, till delikatessostar av get- och fårost samt komjölksosten Scamorza Affumicata med rökig smak och bra smältegenskaper

Bland delikatessostarna, som säljs i utvalda butiker över hela landet, finns fårosten Pecorino Toscano Tenero D.O.P., getostarna Il Saggio och Fior Capra från Sardinien samt Misto Classico av ko- och fårmjölk.

–Vi sätter stort värde i att förvalta de klassiska ostarna och det italienska arvet, men har också ett driv och tydligt fokus på att utveckla framtidens klassiker, säger Luca Tonin, vd på Granarolo Nordic.

Två av nyheterna ingår i det nya sortimentet Granarolo High Protein, som precis har lanserats i Italien. Initialt släpps två ostar, som har mer protein och mindre fett än originalen och dessutom är laktosfria: Granarolo High Protein Mozzarella med 18 procent mer protein och 70 och mindre fett samt Granarolo High Protein Ricotta med 13 procent mer protein och 60 och mindre fett än originalen.

– Vi arbetar ständigt med att utveckla vårt erbjudande och är lyhörda för vad marknaden efterfrågar. Vår High Protein-serie är ett direkt svar mot det; efterfrågan på proteinrika livsmedel som varken tummar på smak eller kvalitet, säger Luca Tonin.

Granarolos storsäljare Quattrocento är en italiensk hårdost av 100 procent italiensk mjölk, som sedan lanseringen har haft en stadigt ökande försäljning på den svenska marknaden. Nu lägger Ica till den i sitt ordinarie sortiment, vilket innebär att Granarolo Quattrocento finns listad på alla kedjor.

Granarolo är den största mejerigruppen i Italien och ägs av 700 italienska mjölkbönder.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org