
Kött- och Charkuteriföretagen (KCF) utökar organisationen med två nya roller. Anna Hertzman Björnstad börjar som kommunikationsansvarig den 1 mars och den 1 juni tillträder Ulrika Norvell den nyinrättade tjänsten som hållbarhetsansvarig.
Anna Hertzman Björnstad kommer, förutom det löpande kommunikationsarbetet, även att ansvara för att bygga upp en strategisk kommunikation samt ansvara för kommunikationen kring Kött&Chark SM. Hon kommer närmast från AGFO, affärsnätverket för företag i det svenska matsystemet.
Ulrika Norvell har rekryterats till tjänsten som hållbarhetsansvarig med ansvar för bland annat miljöfrågor, hälsa och djurskydd. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med kvalitetsfrågor och kommer närmast från Svenskmärkning där hon har varit kvalitetsansvarig och tf vd under en period. Ulrika har även arbetat inom Ica Sverige i nästan 10 år och som quality manager ansvarade hon bland annat för produktionsområdena kött och chark inklusive djuromsorg.
– Jag är mycket glad över att vi har förstärkt organisationen inom både området hållbarhet och kommunikation. Ulrika och Anna kommer att ha viktiga roller i arbetet framöver med att stärka och utveckla hela Kött- och Charkuteriföretagens verksamhet. Båda har också värdefulla erfarenheter med sig från sina tidigare uppdrag inom livsmedelskedjan, säger Magnus Därth, vd för Kött- och Charkuteriföretagen.