Kött- och Charkuteriföretagen förstärker organisationen

PUBLICERAD: 20 februari 2024
UPPDATERAD: 20 februari
Anna Hertzman Björnstad, till vänster, börjar som ny kommunikationsansvarig på Kött- och Charkuteriföretagen den 1 mars och Ulrika Norvell tillträder den nyinrättade tjänsten som hållbarhetsansvarig den 1 juni. Foto: Pressbild

Kött- och Charkuteriföretagen (KCF) utökar organisationen med två nya roller. Anna Hertzman Björnstad börjar som kommunikationsansvarig den 1 mars och den 1 juni tillträder Ulrika Norvell den nyinrättade tjänsten som hållbarhetsansvarig.

Anna Hertzman Björnstad kommer, förutom det löpande kommunikationsarbetet, även att ansvara för att bygga upp en strategisk kommunikation samt ansvara för kommunikationen kring Kött&Chark SM. Hon kommer närmast från AGFO, affärsnätverket för företag i det svenska matsystemet.

Ulrika Norvell har rekryterats till tjänsten som hållbarhetsansvarig med ansvar för bland annat miljöfrågor, hälsa och djurskydd. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med kvalitetsfrågor och kommer närmast från Svenskmärkning där hon har varit kvalitetsansvarig och tf vd under en period. Ulrika har även arbetat inom Ica Sverige i nästan 10 år och som quality manager ansvarade hon bland annat för produktionsområdena kött och chark inklusive djuromsorg.

– Jag är mycket glad över att vi har förstärkt organisationen inom både området hållbarhet och kommunikation. Ulrika och Anna kommer att ha viktiga roller i arbetet framöver med att stärka och utveckla hela Kött- och Charkuteriföretagens verksamhet. Båda har också värdefulla erfarenheter med sig från sina tidigare uppdrag inom livsmedelskedjan, säger Magnus Därth, vd för Kött- och Charkuteriföretagen.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland