Lidl Sverige skänker alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen, ett gosedjur som var en tillfällig artikel under julkampanjen. 424 839 kronor går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet och gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet.
Lidl har sedan 2019 samarbetat med Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner som är en organisation som arbetar för minskad matfattigdom i Sverige.
– Vi är otroligt glada över att Lidl väljer att stödja Sveriges Stadsmissioner. Genom våra öppna verksamheter säkerställer vi att de mest utsatta kan få tak över huvudet, tillgång till en varm plats eller ett mål mat. För en barnfamilj som lever i utsatthet kan tillgången till en trygg plats dit man alltid är välkommen utgöra en enorm skillnad, säger Jonas Wihlstrand, Generalsekreterare för Sveriges Stadsmissioner.
Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige, säger att det är självklart för Lidl att stötta organisationer som Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner.
– Först och främst vill vi tacka alla våra kunder som har köpt den fina tvättbjörnen. Lidl Sveriges önskan och ambition är att alla ska kunna handla bra mat till sina familjer oberoende storlek på plånbok, säger Anneli Bylund.