Lidl Sverige skänker 424 839 kr till Sveriges Stadsmissioner

PUBLICERAD: 2 februari 2024
UPPDATERAD: 2 februari
Från vänster: Odette Ovik, projektledare Lidl Sverige, Anneli Bylund, hållbarhetschef Lidl Sverige och Jonas Wihlstrand, generalsekreterare för Sveriges Stadsmissioner.

Lidl Sverige skänker alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen, ett gosedjur som var en tillfällig artikel under julkampanjen. 424 839 kronor går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet och gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet. 

Lidl har sedan 2019 samarbetat med Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner som är en organisation som arbetar för minskad matfattigdom i Sverige.

– Vi är otroligt glada över att Lidl väljer att stödja Sveriges Stadsmissioner. Genom våra öppna verksamheter säkerställer vi att de mest utsatta kan få tak över huvudet, tillgång till en varm plats eller ett mål mat. För en barnfamilj som lever i utsatthet kan tillgången till en trygg plats dit man alltid är välkommen utgöra en enorm skillnad, säger Jonas Wihlstrand, Generalsekreterare för Sveriges Stadsmissioner.

Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige, säger att det är självklart för Lidl att stötta organisationer som Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner.

– Först och främst vill vi tacka alla våra kunder som har köpt den fina tvättbjörnen. Lidl Sveriges önskan och ambition är att alla ska kunna handla bra mat till sina familjer oberoende storlek på plånbok, säger Anneli Bylund.

Läs vidare

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Tvärvetenskaplig forskning om matsvinnshantering

Leder matsvinnsminskande åtgärder i butik till minskat svinn hemma hos konsument? Det ska utredas inom ett tvärvetenskapligt projekt.
coop

Kravs regler ska bli färre och tydligare

Kravs regler ska bli både spetsigare och lättare att använda efter en omfattande översyn.
regelappen_1600x1067

Senaste nytt

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Tvärvetenskaplig forskning om matsvinnshantering

Leder matsvinnsminskande åtgärder i butik till minskat svinn hemma hos konsument? Det ska utredas inom ett tvärvetenskapligt projekt.
coop

Dafgårds lanserar sin första hybridköttbulle

Dafgårds första 50/50-köttbulle – "Fridas köttbullar" – innehåller hälften grönsaker och hälften nötkött.
hälta test 2