Lidl Sverige skänker 424 839 kr till Sveriges Stadsmissioner

PUBLICERAD: 2 februari 2024
UPPDATERAD: 2 februari
Från vänster: Odette Ovik, projektledare Lidl Sverige, Anneli Bylund, hållbarhetschef Lidl Sverige och Jonas Wihlstrand, generalsekreterare för Sveriges Stadsmissioner.

Lidl Sverige skänker alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen, ett gosedjur som var en tillfällig artikel under julkampanjen. 424 839 kronor går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet och gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet. 

Lidl har sedan 2019 samarbetat med Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner som är en organisation som arbetar för minskad matfattigdom i Sverige.

– Vi är otroligt glada över att Lidl väljer att stödja Sveriges Stadsmissioner. Genom våra öppna verksamheter säkerställer vi att de mest utsatta kan få tak över huvudet, tillgång till en varm plats eller ett mål mat. För en barnfamilj som lever i utsatthet kan tillgången till en trygg plats dit man alltid är välkommen utgöra en enorm skillnad, säger Jonas Wihlstrand, Generalsekreterare för Sveriges Stadsmissioner.

Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige, säger att det är självklart för Lidl att stötta organisationer som Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner.

– Först och främst vill vi tacka alla våra kunder som har köpt den fina tvättbjörnen. Lidl Sveriges önskan och ambition är att alla ska kunna handla bra mat till sina familjer oberoende storlek på plånbok, säger Anneli Bylund.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland