
Den 24-25 januari samlas hela sjömatsbranschen på Nordic Seafood Summit, som arrangeras på Eriksbergshallen i Göteborg. Ett 60-tal utställare finns på plats och programmet omfattar bland annat ett politikerpass med högaktuella diskussioner samt utdelningen av Sjömatspriset.
Nordic Seafood Summit samlar den svenska och nordiska sjömatsbranschens aktörer – från fiskare, odlare och grossister till förädlingsled, handel och restaurang samt myndigheter och beslutsfattare.
– Vi vill skapa en mötesplats som kan bli fiskenäringens motsvarighet till Almedalen. Det här är en unik chans att få en inblick i hela värdekedjans utmaningar och möjligheter, säger Joakim Petersén, vd på Finnvacum och en av initiativtagarna till Nordic Seafood Summit.
Ett 60-tal företag finns med som utställare och ett scenprogram spänner över allt från hållbara hav och marina sidoströmmar till ny teknik. Det bjuds även på ett politikerpass med högaktuella diskussioner kring livsmedelsberedskap och hur såväl produktion som konsumtion av svensk sjömat kan öka.
– Vi har en proteinförsörjning på cirka 50 procent samtidigt som det varnas för risken för krig. Jag är övertygad om att det finns enorma möjligheter att säkra Sveriges livsmedelsförsörjning genom att stärka sjömaten, säger Pelle Lindquist Omberg, konsult och drivande kraft bakom Nordic Seafood Summit.
Ett dussin innovativa företag och forskare finns också på plats för att pitcha sina affärsidéer och produkter. Det handlar bland annat om fisk som kan födas upp på bondgård, blå proteinfabriker och svenskodlad sockertång.
– Det finns mycket som tyder på att 2024 är sjömatens år – och det är här som framtiden händer, säger Susanne Ekstedt, innovationsledare på Innovatum Science Park.
I samband med Nordic Seafood Summit kommer även Sjömatspriset att delas ut, ett nyinstiftat pris som hyllar de visionärer som på olika sätt är med och utvecklar den svenska sjömatsnäringen.