”Finaste av” vill se mer svensk mat i butikerna

PUBLICERAD: 5 december 2023
UPPDATERAD: 5 december
Alla Finaste av-produkter är gjorda av svenska råvaror och naturligt konserverade i glasburk. Foto: Pressbild

”Finaste av” är ett nytt livsmedelsföretag som satsar på mat av svenska råvaror förädlade i Sverige. Först ut på butikshyllorna är Fin Svensk Ketchup.

Bakom ”Finaste av” står systrarna Lisa Lönner, mer känd som Husmor Lisa, och Maja Påhlman, innovationskonsult och före detta innovationschef på bland annat Lantmännen och Ica. Med eget kapital och en första investerare har de producerat en Från Sverige-märkt ketchup av 98,4 procent svenska råvaror i större skala.

– Vi har antagit utmaningen att se till att fler produkter i mataffärens hylla är svenskproducerade och naturliga. Lokalt, cirkulärt och riktigt god smak är våra kärnvärden. Vi börjar med tomaten som är en stapelvara i svenska hem, säger Lisa Lönner.

Produkter som i tio år har utvecklats och tillverkats i Husmor Lisas restaurang skalas nu upp i två skånska fabriker. Sortimentet omfattar, förutom ketchup, även Bolognese, Boeuf Bourgignon, Tomatbas, Tomatsås samt marmelader och inlagda grönsaker efter säsong. Alla produkter är naturligt konserverade i glasburk.

– I Italien och Frankrike finns ett brett utbud av premiumprodukter tillverkade på lokala råvaror. I Sverige har mycket av den industriella kompetensen gått förlorad. Vi ser ett gap på marknaden i denna kategori som omsätter miljarder, säger Maja Påhlman.

Det senaste året har ett provsortiment testats i fyra butiker i Stockholm. Den första lanseringen i större skala är Fin Svensk Ketchup, som kokas av Grönsakshallen Sorunda Syd och buteljeras av Balsgård Foodtech AB. Ketchupen har utvärderats med hjälp av fokusgrupper och receptet har gått igenom olika testfaser.

Produkterna kommer till en början att säljas in på Ica och delikatessaffärer. Bolaget söker nu nya investerare och går in i sin första, tidiga kapitalrunda

– Vi är så stolta över förtroendet från vår första investerare och vi avser att bidra till att öka utbudet av förädlade svenska produkter. Vår affärsidé är att utmana där det behövs god smak, lokala råvaror och naturliga förädlingsmetoder – bra mat för varje dag, säger Lisa Lönner.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland