Blossa släpper glögg-ölen Glögg Sour

PUBLICERAD: 30 november 2023
UPPDATERAD: 30 november
Foto: Pressbild

Blossa och Pang Pang Brewery presenterar nyheten Glögg Sour – en suröl med smak av hallon och en hint av Blossas traditionella glöggkryddor.

Den juliga surölen Glögg Sour är inspirerad av årets årgångsglögg från Blossa med smak av hallon och humle som hyllar Stockholms bryggerikultur.

Glögg Sour beskrivs som en mycket bärig och lite salt suröl som, precis som Blossa 23, är fylld med smak av hallon, humlen Hallertauer Blanc och lätta toner av Blossas klassiska glöggkryddor.

– Smakkombinationen i Blossa 23 väckte många idéer och att få förverkliga ett ölsamarbete, där vi tar Blossa in i en ny värld, är otroligt spännande. Det finns dessutom många likheter mellan Blossa och PangPang Brewery, såsom kärleken till hantverket och vurmen för oväntade smakkombinationer. Kanske kan samarbetet verka knasigt för vissa, men resultatet är en otroligt läskande öl och en riktig smakupplevelse, säger Emelie Eriksson, Senior Brand Manager på Blossa.

Precis som Blossa föddes PangPang Brewery i Stockholm. Som stadens äldsta existerande mikrobryggeri har PangPang handbryggt öl sedan 2010.

– När Blossa hörde av sig blev vi direkt intresserade. Det kändes spännande att se hur Blossas glöggkryddor skulle te sig i en annan typ av produkt, och smakkombinationen glögg och öl kändes lika oväntad som lockande. Till en början fanns en viss oro för hur vi skulle lyckas balansera de olika smakkomponenterna, men precis som i Blossa 23 gifter sig humlen otroligt fint med Blossas glöggkryddor och den friska smaken av hallon, säger Fredrik Tunedal, bryggmästare på PangPang Brewery.

PangPang och Blossas Glögg Sour har en alkoholhalt på 5 % och släpps i en 33 cl burk i limiterad upplaga. Den finns i Systembolagets beställningssortiment samt på PangPang Festaurang vid Hornstull i Stockholm.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org