Arla kampanjar för fler hemsläp

PUBLICERAD: 20 september 2023
UPPDATERAD: 20 september
Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem och äta resten sen. Foto: Arla

I Arlas senaste undersökning om matsvinn uppger de flesta att de skulle kunna tänka sig att ta med mat som blir över när de äter på restaurang. Samtidigt upplever många att det är krångligt eller pinsamt att fråga om det. Med kampanjen ”Hemsläp” vill Arla få fler att ta med sig maten hem.

Svenska restauranger kastar omkring 70 000 ton mat varje år. För att hjälpa branschen att minska sitt matsvinn lanserar Arla nu kampanjen ”Hemsläp” och erbjuder alla restauranger som deltar i initiativet gratis foodie bags som gästerna kan ta med matresterna hem i.

– Jag tror att många restauranger kan bli bättre på att uppmuntra sina gäster att ta med sig den mat de inte orkar äta upp hem. En bit kött, en halv portion pasta carbonara eller en skål med potatis är mat som förtjänar en andra chans dagen efter. Och vi är rätt säkra på att det är ett hemsläp som ingen kommer att ångra, säger Catarina Molin Österlund, marknadschef för Foodservice på Arla.

I Arlas senaste undersökning om matsvinn uppger de flesta (83 procent) att de skulle kunna tänka sig att ta med mat som blir över när de äter på restaurang och att de skulle göra det oftare om restaurangen uppmuntrade till det (81 procent).

– Det finns en stor vilja att ta med sina matrester hem. Men många tycker att det är pinsamt eller helt enkelt inte värt det. Därför lanserar vi nu kampanjen ”Hemsläp” – ett initiativ som är bra för plånboken, planeten och morgondagens måltidsplanering, säger Catarina Molin Österlund.

Kampanjen startar 22 september och riktar sig både mot restaurangbranschen och mot konsumenter på Facebook och Instagram.

Undersökningen i korthet:
• 76% anser att matsvinn är ett stort problem för klimatet 
• 83% kan tänka sig att ta med mat som blir över på restaurangen 
• 63% har tagit med sig mat som blivit över på restaurangen 
• 40% tycker inte att restauranger gör det enkelt för gästen att ta med överbliven mat hem  
• 81% skulle oftare ta med sig mat hem om restaurangerna uppmuntrade till det   

Därför kan man tänka sig att ta med maten:  
• vill inte slänga mat (55%)
• smidigt att få med sig en matlåda (32%)
• vill minska påverkan på klimatet/miljön  (11%)

Därför kan man inte tänka sig att ta med maten:  
• känns inte värt (47%)
• det är pinsamt/skäms över att be om en låda att ta med (24%)
• vet inte om restaurangen erbjuder den möjligheten (12%)

Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Arla. Den bygger på 1 063 intervjuer med den svenska allmänheten. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen 15-18 augusti 2023.

Läs vidare

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Senaste nytt

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960