Greenfood bygger en av Sveriges största solcellsanläggningar

PUBLICERAD: 14 september 2023
UPPDATERAD: 14 september
Foto: Pressbild

Greenfood etablerar en av Sveriges största solcellsanläggningar på sin 44 000 kvadratmeter stora livsmedelsanläggning Greenhouse i Helsingborg.

Greenfood installerar tillsammans med Öresundskraft och Soltech 3,8 MW solceller som ger en årlig produktion på cirka 3,5 miljoner kWh el.

– Målet med Greenhouse har varit att skapa framtidens livsmedels- och logistikcenter med fokus på modern teknik och hållbarhet. Fastigheten ligger i framkant inom energi- och miljöeffektivitet. Nu tar vi nästa steg och gör Greenhouse ännu grönare genom att installera en av Sveriges största solcellsanläggningar, säger Lisa Isakson, hållbarhetschef på Greenfood.

Produktionen från solcellerna beräknas täcka cirka 20 procent av Greenfood-koncernens elbehov. Det motsvarar ungefär den hushållsel som 700 genomsnittliga villor, eller 1 750 lägenheter, förbrukar årligen och förväntas minska CO2e utsläppen med 150 ton CO2e per år.

– Greenhouse är en av Greenfoods största satsningar, det ger oss både större produktion- och lagerkapacitet och ökad automation. Satsningen på solceller gör verksamheten mer hållbar, både i termer av miljö och ekonomi, och är en avgörande pusselbit för att minska vårt klimatavtryck, säger Ted Stenshed, vd för affärsområdet Greenfood Fresh Produce och projektansvarig för Greenhouse.

Solcellsanläggningen på Greenhouse blir koncernens femte anläggning. För att nå sina klimatmål, som nyligen godkändes av Science Based Targets initiative (SBTi), planerar Greenfood flera stora åtgärder, som satsningar på ett mer hållbart sortiment samt eldrivna fordon, både internt och i logistikkedjan.

Greenfoods och Öresundskraft har tecknat ett så kallat PPA-avtal (Power Purchase Agreement), som innebär att Öresundskraft äger solcellsanläggningen och tar ansvar för hela processen, inklusive projektering, byggnation, drift och underhåll. Greenfood köper solelen till ett fast pris och får därmed en prissäkring i företagets elhandelskostader. Avtalet sträcker sig 19 år och ger Greenfood en större andel säkrad elförsörjning, samtidigt som produktionen av lokalt producerad, förnybar el ökar i regionen.

Niklas Leweus, Strategisk Key Account Manager på Öresundskraft, förklarar den nya avtalsformen:

– PPA-lösningen är en ny affärsmodell som vi utforskar och utvärderar för att möjliggöra för våra kunder att göra strategiska energival och agera mer hållbart. Denna storskaliga solcellsanläggning, som dessutom kommer att bli en av de största i Sverige, är strategiskt viktigt för Helsingborgs framtida energiförsörjning och bidrar till att vi når stadens viktiga klimat- och energimål.

Fakta om solcellsanläggningen:
Yta solcellsmoduler: 17 800 m2, exklusive gångar. Maximal användning av takytan.
Antal paneler: 6 916 stycken
Installerad toppeffekt: 3,8 MW (3 800 kW)
Årlig produktion: 3 500 000 kWh

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland