Digital mötesplats ska ge fler jobb i kött- och charkbranschen

PUBLICERAD: 4 september 2023
UPPDATERAD: 4 september
Foto: Pressbild

Det råder akut bristen på arbetskraft inom kött- och charkbranschen. Nu lanserar Kött och Charkföretagen (KCF) en digital rekryteringsplattform för att hjälpa sina medlemsföretag att hitta nya medarbetare.

Via den digitala mötesplatsen kan arbetssökande få information om branschen, vilka yrken som finns, hur man kommer i jobb och komma i kontakt med företagen som söker medarbetare. Informationen finns översatt till arabiska, engelska och ukrainska.

 – Jag är oerhört stolt över att KCF har tagit fram en rekryteringsplattform så att våra medlemsföretag lättare ska kunna hitta nya medarbetare. Det visar på branschens handlingskraft även om vi befinner oss i ett ansträngt läge och det är extra glädjande att vi gjort detta tillsammans med företagen i branschen, säger Magnus Därth, vd för KCF.

Förutom att länka samman jobbsökande och medlemsföretag har KCF under lång tid också arbetat med att skapa förutsättningar för utbildningar. En del i detta arbete har varit att ta fram en digital utbildningsplattform, Kött & Charkakademin (KCA), för att underlätta utbildning på företagen. Delar av den digitala utbildningen är översatt till sju olika språk för att underlätta för nyanlända och språksvaga att snabbare komma i arbete.

– Vi välkomnar alla som är intresserade in i vår bransch. Företagen har under lång tid arbetat med personer från olika länder så det finns ofta bra rutiner för att inkludera och utbilda personer som inte pratar flytande svenska på produktionsanläggningarna. Med det språkstöd som vi har utvecklat i Kött & Charkakademin kan nyanlända och utrikes födda snabbare få jobb i branschen, säger Magnus Därth.

Mer information om rekryteringsplattformen finns här
Läs mer om Kött & Charkakademin här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland