Digital mötesplats ska ge fler jobb i kött- och charkbranschen

PUBLICERAD: 4 september 2023
UPPDATERAD: 4 september
Foto: Pressbild

Det råder akut bristen på arbetskraft inom kött- och charkbranschen. Nu lanserar Kött och Charkföretagen (KCF) en digital rekryteringsplattform för att hjälpa sina medlemsföretag att hitta nya medarbetare.

Via den digitala mötesplatsen kan arbetssökande få information om branschen, vilka yrken som finns, hur man kommer i jobb och komma i kontakt med företagen som söker medarbetare. Informationen finns översatt till arabiska, engelska och ukrainska.

 – Jag är oerhört stolt över att KCF har tagit fram en rekryteringsplattform så att våra medlemsföretag lättare ska kunna hitta nya medarbetare. Det visar på branschens handlingskraft även om vi befinner oss i ett ansträngt läge och det är extra glädjande att vi gjort detta tillsammans med företagen i branschen, säger Magnus Därth, vd för KCF.

Förutom att länka samman jobbsökande och medlemsföretag har KCF under lång tid också arbetat med att skapa förutsättningar för utbildningar. En del i detta arbete har varit att ta fram en digital utbildningsplattform, Kött & Charkakademin (KCA), för att underlätta utbildning på företagen. Delar av den digitala utbildningen är översatt till sju olika språk för att underlätta för nyanlända och språksvaga att snabbare komma i arbete.

– Vi välkomnar alla som är intresserade in i vår bransch. Företagen har under lång tid arbetat med personer från olika länder så det finns ofta bra rutiner för att inkludera och utbilda personer som inte pratar flytande svenska på produktionsanläggningarna. Med det språkstöd som vi har utvecklat i Kött & Charkakademin kan nyanlända och utrikes födda snabbare få jobb i branschen, säger Magnus Därth.

Mer information om rekryteringsplattformen finns här
Läs mer om Kött & Charkakademin här

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt