Det råder akut bristen på arbetskraft inom kött- och charkbranschen. Nu lanserar Kött och Charkföretagen (KCF) en digital rekryteringsplattform för att hjälpa sina medlemsföretag att hitta nya medarbetare.
Via den digitala mötesplatsen kan arbetssökande få information om branschen, vilka yrken som finns, hur man kommer i jobb och komma i kontakt med företagen som söker medarbetare. Informationen finns översatt till arabiska, engelska och ukrainska.
– Jag är oerhört stolt över att KCF har tagit fram en rekryteringsplattform så att våra medlemsföretag lättare ska kunna hitta nya medarbetare. Det visar på branschens handlingskraft även om vi befinner oss i ett ansträngt läge och det är extra glädjande att vi gjort detta tillsammans med företagen i branschen, säger Magnus Därth, vd för KCF.
Förutom att länka samman jobbsökande och medlemsföretag har KCF under lång tid också arbetat med att skapa förutsättningar för utbildningar. En del i detta arbete har varit att ta fram en digital utbildningsplattform, Kött & Charkakademin (KCA), för att underlätta utbildning på företagen. Delar av den digitala utbildningen är översatt till sju olika språk för att underlätta för nyanlända och språksvaga att snabbare komma i arbete.
– Vi välkomnar alla som är intresserade in i vår bransch. Företagen har under lång tid arbetat med personer från olika länder så det finns ofta bra rutiner för att inkludera och utbilda personer som inte pratar flytande svenska på produktionsanläggningarna. Med det språkstöd som vi har utvecklat i Kött & Charkakademin kan nyanlända och utrikes födda snabbare få jobb i branschen, säger Magnus Därth.
Mer information om rekryteringsplattformen finns här
Läs mer om Kött & Charkakademin här