Köp ett digitalt träningspass och få en sallad som friskvård

PUBLICERAD: 28 augusti 2023
UPPDATERAD: 28 augusti
David von Laskowski är vd och koncernchef för Greenfoodgruppen och Picadeli. Foto: Pressbild

Salladsföretaget Picadeli och dess ägare Greenfood menar att friskvårdsbidraget även borde omfatta hälsosam mat. Nu tar de initiativ för att komplettera friskvårdsbidraget med ett friskmatsbidrag.

De svenska livsmedelsaktörerna Greenfood och Picadeli tar initiativ till Friskmatsbidraget, som innebär att den som köper ett digitalt träningspass kan hämta ut en gratis sallad mot en värdekod.

– Träning är toppen, men en hel del forskning visar att det är väsentligt bättre att äta nyttigt än att träna om man måste välja. Om poängen med friskvårdsbidraget verkligen är att göra folk friskare och mer välmående, så borde vi väl få använda bidraget till sådant som verkligen påverkar folkhälsan. Vi anser att Socialdepartementet borde komplettera det klassiska friskvårdsbidraget med ett kraftfullt friskmatsbidrag, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfoodgruppen och Picadeli.

–När vi såg den här möjligheten tog vi den som ett sätt att visa på en möjlig väg. Samhällsvinsten är självklar, liksom de individuella hälsofördelarna. Vi hoppas på att vårt initiativ sätter en sten i rullning, och den som håller med oss får gärna skriva på vår namninsamling för ett friskmatsbidrag.

Så här går det till:
1. Köp träningspasset för 58 kronor på www.friskmatsbidraget.se och spara kvittot.
2. Få en värdecheck för salladen (värde 58 kronor) i mailkorgen.
3. Plocka ihop salladen i butiken. Betala med värdechecken.
4. Ge kvittot för passet till arbetsgivaren, som drar pengar från friskvårdspotten (förutsatt att arbetsgivaren erbjuder friskvårdsbidrag och att det finns pengar kvar i friskvårdspotten).

Läs mer om Friskmatsbidraget här

Läs vidare

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor