Köp ett digitalt träningspass och få en sallad som friskvård

PUBLICERAD: 28 augusti 2023
UPPDATERAD: 28 augusti
David von Laskowski är vd och koncernchef för Greenfoodgruppen och Picadeli. Foto: Pressbild

Salladsföretaget Picadeli och dess ägare Greenfood menar att friskvårdsbidraget även borde omfatta hälsosam mat. Nu tar de initiativ för att komplettera friskvårdsbidraget med ett friskmatsbidrag.

De svenska livsmedelsaktörerna Greenfood och Picadeli tar initiativ till Friskmatsbidraget, som innebär att den som köper ett digitalt träningspass kan hämta ut en gratis sallad mot en värdekod.

– Träning är toppen, men en hel del forskning visar att det är väsentligt bättre att äta nyttigt än att träna om man måste välja. Om poängen med friskvårdsbidraget verkligen är att göra folk friskare och mer välmående, så borde vi väl få använda bidraget till sådant som verkligen påverkar folkhälsan. Vi anser att Socialdepartementet borde komplettera det klassiska friskvårdsbidraget med ett kraftfullt friskmatsbidrag, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfoodgruppen och Picadeli.

–När vi såg den här möjligheten tog vi den som ett sätt att visa på en möjlig väg. Samhällsvinsten är självklar, liksom de individuella hälsofördelarna. Vi hoppas på att vårt initiativ sätter en sten i rullning, och den som håller med oss får gärna skriva på vår namninsamling för ett friskmatsbidrag.

Så här går det till:
1. Köp träningspasset för 58 kronor på www.friskmatsbidraget.se och spara kvittot.
2. Få en värdecheck för salladen (värde 58 kronor) i mailkorgen.
3. Plocka ihop salladen i butiken. Betala med värdechecken.
4. Ge kvittot för passet till arbetsgivaren, som drar pengar från friskvårdspotten (förutsatt att arbetsgivaren erbjuder friskvårdsbidrag och att det finns pengar kvar i friskvårdspotten).

Läs mer om Friskmatsbidraget här

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt