Falukorven är sedan länge ohotad som etta bland svenskarnas favoritkorvar. Det gäller i hela landet, men när det kommer till kryddkorvar är smaken mer delad. Det visar Scans undersökning om svenskarnas korvvanor.
En ny undersökning som Scan har genomfört kring svenskarnas korvval visar att falukorven är den korv som svenskarna köper allra oftast. När det kommer till kryddkorvar är chorizon ohotad etta i hela landet, men därefter börjar preferenserna skilja sig åt. I storstäderna märks en ny storsäljare – salsiccia – som var fjärde korvköpare valde vid sitt senaste korvinköp.
Utanför storstäderna dominerar istället ost- och baconkorven, som låg i närmare var tredje korvköpares varukorg vid det senaste korvinköpet.
Scans studie visar att den vanligaste faktorn vid korvval är vilken korv man har köpt tidigare. Framför allt kvinnorna (25 procent) anger att de alltid köper samma typ av korv. Även om vana är den främsta faktorn vid korvinköp, visar undersökningen också på stor benägenhet att testa nya korvar. Nära 65 procent av männen och 52 procent av kvinnorna svarar att de gärna provar nya korvar.
Konsumentundersökningen om svenskarnas korvvanor har genomförts av Norstat på uppdrag av Scan mellan den 17 januari och 26 februari 2023. Totalt inkom 2 000 svar, i resultatet har enbart respondenter som uppgett att de är helt eller delvis ansvariga för hushållets inköp av livsmedel inkluderats.