Veg of Lund siktar på att lansera DUG i Kina 2024

PUBLICERAD: 2 augusti 2023
UPPDATERAD: 10 augusti
Foto: Pressbild

Veg of Lund har tecknat en avsiktsförklaring, LOI, med Haofood Shanghai Food Technology Co., Ltd. Målet är att sälja, marknadsföra och distribuera produkter under varumärket DUG i Kina och på andra marknader i regionen.

Enligt Veg of Lunds vd Fredrik Carling siktar de båda företagen på att ingå partnerskapsavtal och lansera Veg of Lunds produkter på den kinesiska marknaden i början av 2024.

– Avsiktsförklaringen är en fortsättning på implementeringen av vår strategi med delvis distributionsbaserad affärsmodell för att komplettera licens- och direktförsäljning. Haofood är etablerat inom försäljning och marknadsföring av växtbaserade produkter i regionen och en utmärkt partner för att få ut vår produktportfölj på marknaden, säger Fredrik Carling.

Det Shanghai-baserade företaget Haofood, som etablerades 2020, säljer och distribuerar för närvarande växtbaserade produkter i Kina till cirka 4 000 butiker. Med ett team av produktutvecklare, marknadsförare och säljare har de lanserat sina egna köttanaloger baserade på nötter och håller på att utöka sin portfölj.

– Vi är mycket glada över att samarbeta med denna innovativa potatisbaserade dryck till konsumenter i Kina och ser möjligheter för en helt ny och unik produkt, säger Astrid Prajogo, grundare och vd på Haofood.

Läs vidare

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker