Veg of Lund har tecknat en avsiktsförklaring, LOI, med Haofood Shanghai Food Technology Co., Ltd. Målet är att sälja, marknadsföra och distribuera produkter under varumärket DUG i Kina och på andra marknader i regionen.
Enligt Veg of Lunds vd Fredrik Carling siktar de båda företagen på att ingå partnerskapsavtal och lansera Veg of Lunds produkter på den kinesiska marknaden i början av 2024.
– Avsiktsförklaringen är en fortsättning på implementeringen av vår strategi med delvis distributionsbaserad affärsmodell för att komplettera licens- och direktförsäljning. Haofood är etablerat inom försäljning och marknadsföring av växtbaserade produkter i regionen och en utmärkt partner för att få ut vår produktportfölj på marknaden, säger Fredrik Carling.
Det Shanghai-baserade företaget Haofood, som etablerades 2020, säljer och distribuerar för närvarande växtbaserade produkter i Kina till cirka 4 000 butiker. Med ett team av produktutvecklare, marknadsförare och säljare har de lanserat sina egna köttanaloger baserade på nötter och håller på att utöka sin portfölj.
– Vi är mycket glada över att samarbeta med denna innovativa potatisbaserade dryck till konsumenter i Kina och ser möjligheter för en helt ny och unik produkt, säger Astrid Prajogo, grundare och vd på Haofood.