Veg of Lund siktar på att lansera DUG i Kina 2024

PUBLICERAD: 2 augusti 2023
UPPDATERAD: 10 augusti
Foto: Pressbild

Veg of Lund har tecknat en avsiktsförklaring, LOI, med Haofood Shanghai Food Technology Co., Ltd. Målet är att sälja, marknadsföra och distribuera produkter under varumärket DUG i Kina och på andra marknader i regionen.

Enligt Veg of Lunds vd Fredrik Carling siktar de båda företagen på att ingå partnerskapsavtal och lansera Veg of Lunds produkter på den kinesiska marknaden i början av 2024.

– Avsiktsförklaringen är en fortsättning på implementeringen av vår strategi med delvis distributionsbaserad affärsmodell för att komplettera licens- och direktförsäljning. Haofood är etablerat inom försäljning och marknadsföring av växtbaserade produkter i regionen och en utmärkt partner för att få ut vår produktportfölj på marknaden, säger Fredrik Carling.

Det Shanghai-baserade företaget Haofood, som etablerades 2020, säljer och distribuerar för närvarande växtbaserade produkter i Kina till cirka 4 000 butiker. Med ett team av produktutvecklare, marknadsförare och säljare har de lanserat sina egna köttanaloger baserade på nötter och håller på att utöka sin portfölj.

– Vi är mycket glada över att samarbeta med denna innovativa potatisbaserade dryck till konsumenter i Kina och ser möjligheter för en helt ny och unik produkt, säger Astrid Prajogo, grundare och vd på Haofood.

Senaste nytt

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Läs vidare

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen