Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

PUBLICERAD: 2 augusti 2023
UPPDATERAD: 2 augusti
Bild: Dreamstime

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe försöker klarlägga konsumenternas föränderliga inställning till tryck, papper, pappersbaserade förpackningar och mjukpappersprodukter. Enkäten vände sig till mer än 10 000 konsumenter i 16 länder över hela världen, från Sydamerika och USA till Sydafrika och Europa, och utgör en bedömning av konsumenternas inställning till och tankar om pappersindustrin och dess produkter.

I takt med att antalet konsumenter som köper varor på nätet fortsätter att öka, växer medvetandet om valet av förpackning och förpackningsmaterialets miljöpåverkan. Resultaten av 2023 års enkät visar att allt fler konsumenter tror att pappersbaserade förpackningar är bättre för miljön än alla andra förpackningsmaterial.

Papper – det prioriterade och hållbara förpackningsvalet

Förpackningen har en extremt viktig betydelse för köpbeslutet eftersom den exponerar avgörande produktinformation och används för att bevara, skydda och öka produktkvaliteten. Förpackningar förekommer i många olika former, och förpackningsindustrin möter hela tiden kraven från konsumenter och värdekedjor med nya innovationer.

Konsumenterna ombads att välja vilket förpackningsmaterial de föredrar baserat på olika miljöfaktorer, utseende och fysiska egenskaper. De olika förpackningsmaterialen var papper/kartong, plast, glas och metall. Enkäten visade att papper/kartong favoriserades för 10 av totalt 15 egenskaper. Papper/kartong placerade sig högst för miljöfaktorer som komposterbara hemma (76 procent), bättre för miljön (55 procent) och enklare att återvinna (49 procent).

Konsumenterna har rätt när de tror att papper är enklare att återvinna. I Europa återvinns 82 procent av pappersförpackningarna, vilket är den högsta återvinningsgraden för alla förpackningsmaterial. Glas har en återvinningsgrad på 76 procent, metall 76 procent och plast endast 38 procent. (Eurostat, 2020)

Om man ser på de olika slags bärkassar som finns anser konsumenterna att papperspåsar är mest lämpade att komposteras (64 procent) och återvinnas (55 procent), och att de är tillverkade av förnybara material (38 procent).

Minska ej återvinningsbara förpackningar – vem är ansvarig?

När konsumenter, företag och regeringar söker nya sätt att minska avfall och skapa en mer hållbar, cirkulär ekonomi har användningen av ej återvinningsbara engångsförpackningar och deras inverkan på miljön hamnat i strålkastarljuset.

Enkäten visade att konsumenterna anser att regeringen måste göra mer för att minska användningen av engångsförpackningar som inte går att återvinna. När konsumenterna ombads gradera vem de anser har det största ansvaret för att minska användningen av ej återvinningsbara förpackningar, svarade 39 procent att regeringen och de lokala myndigheterna bär det största ansvaret. Det är en stor förändring av konsumenternas inställning jämfört med 2021, då 33 procent av dem ansåg att individen (dina personliga val) var mest ansvarig. Med det sagt är det fortfarande 19 procent av konsumenterna som menar att individen har ett ansvar för att minska mängden ej återvinningsbara engångsförpackningar.

Konsumenterna är medvetna om den påverkan som förpackningarna har på vår planet, och de kräver i allt högre grad att regeringar, varumärkesägare och återförsäljare ska göra mer för att säkerställa att förpackningen kan återvinnas i stor skala.

 

Om Two Sides enkät Trend Tracker

I januari 2023 genomfördes en global studie som omfattar 10 250 konsumenter av det internationella forskningsföretaget Toluna på uppdrag av Two Sides.

Nationella enkäter genomfördes i Argentina (400), Brasilien (1 000), Chile (350), Paraguay (200), Sydafrika (500), USA (1 000) samt i Europa Österrike (500), Belgien (600), Danmark (500), Finland (350), Frankrike (1 000), Tyskland (1 000), Italien (1 000), Norge (350), Sverige (500) och Storbritannien (1 000).

Enkäten genomförs vartannat år för att undersöka och förstå konsumenternas preferenser, upplevelser och inställning till tryck, papper och pappersförpackningar.

Two Sides är en icke vinstdriven organisation som på global nivå främjar tryck, papper och pappersförpackningar för deras unika hållbarhet och egenskaper. Two Sides medlemmar omfattar hela värdekedjan för tryck, papper och förpackningar som skogsbruk, massa, papper, förpackningar, tryckfärg och kemikalier, efterbehandling, publicering, tryck, kuvert och distributionsoperatörer.

Love Paper är global kampanj som lyfter fram de hållbara och attraktiva egenskaperna hos tryck, papper och pappersförpackningar. Kampanjen, som drivs av Two Sides, syftar till att berätta alla positiva sidor av tryck, papper och pappersförpackningar för konsumenter i hela världen, från miljöfördelarna till möjligheten att öka det mentala välbefinnandet, lärandet och kreativiteten.

 

Senaste nytt

Svensk köttproduktion i framkant

Nya data från Scan Sverige visar att nöt- och fläskkött från Scan har ett lägre klimatavtryck än både det svenska och globala genomsnittet.
Scan
Svensk köttproduktion i framkant

Var femte svensk planerar att äta mer potatis

Nästan alla svenska hushåll köper potatis, en råvara som växer i popularitet när unga sätter trender i köket.
SP_Hero_2650x1035px_Rapport2025_
Var femte svensk planerar att äta mer potatis

SIA Glass prisas för "världens godaste vaniljglass"

SIA Glass vann första pris i kategorin "Best Vanilla Ice Cream" på den internationella glasskonferensen IICC.
Best Vanilla 2025
SIA Glass prisas för ”världens godaste vaniljglass”

Axfood erbjuder svensk krispsallat året runt

Axfood lanserar svenskodlad krispsallat från vertikalodlaren Ljusgårda under sitt varumärke Garant.
sallat
Axfood erbjuder svensk krispsallat året runt

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header
Packnews nr 5 – gratisläsning om Scanpack

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2
Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

Danone utökar märkningen ”ofta bra efter” på varumärket Alpro

Alpro blir det senaste av Danones varumärken med märkningen ”ofta bra efter”, som kommer att finnas på nylanserade Alpro Turkish Style.
picture-press-release
Danone utökar märkningen ”ofta bra efter” på varumärket Alpro

McDonald’s vill stoppa nedskräpningen

2 000 av McDonald’s medarbetare deltog i årets Håll Sverige Rent-dag. Målet är att inga förpackningar från kedjans restauranger ska hamna i naturen.
skrap
McDonald’s vill stoppa nedskräpningen