Danone utökar märkningen ”ofta bra efter” på varumärket Alpro

PUBLICERAD: 12 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Danone utökar sortimentet av varumärken som har Too Good To Go-märkningen ”ofta bra efter” på förpackningen med nylanserade Alpro Turkish Style. Märkningen uppmuntrar konsumenter att använda sina sinnen och inte bara utgå från datummärkningen.

”Ofta bra efter” är en märkning som har tagits fram av foodtech-företaget Too Good To Go. Märkningen är avsedd för livsmedel med bäst före-datum och uppmuntrar konsumenter att titta, lukta och smaka på en vara för att avgöra om den har blivit dålig. Syftet är att minska matsvinnet.

”Vi är väldigt glada över att Alpro blir vårt andra varumärke med ”ofta bra efter”-märkningen och att den nu kommer att synas på förpackningen på nylanserade Alpro Turkish Style. Att använda den här typen av märkning på våra produkter är helt i linje med vår ambition att minska matsvinnet längs hela värdekedjan och vår vision One planet. One Health”, säger Susanne Knittel, ansvarig för corporate- och public affairs samt hållbarhet på Danone i Norden och Baltikum.

Sojabaserade Alpro Turkish Style är ett 100 procent växtbaserat alternativ till turkisk yoghurt.

”Alpro Turkish Style är en nylanserad produkt på den nordiska marknaden och vi är stolta över att kunna introducera ”ofta bra efter”-märkningen på förpackningen så nära lanseringen. Vårt mål är att minska mängden matavfall med 50 procent inom vår del av värdekedjan till 2025, jämfört med 2016. Men vi vill också ta ett större grepp kring frågan. Genom initiativ som ”ofta bra efter” hoppas vi kunna göra skillnad även utanför vår del av värdekedjan”, säger Susanne Knittel.

På internationella matsvinnsdagen den 29 september lanserade Danone en rapport om matsvinn i Norden tillsammans med Too Good To Go. Rapporten, som undersökte konsumentbeteenden i Sverige, Finland, Norge och Danmark, visade att:

  • Svenska konsumenter anger miljöskäl som den främsta anledningen till att minska matsvinnet. I de övriga länderna i undersökningen angavs att spara pengar som det främsta skälet.
  • Kvinnor anser att det är viktigare att minska matsvinnet i hemmet än män.
  • Kännedomen om olika datummärkningar är stor, men det finns också många missuppfattningar.
  • Mer än 70 procent av konsumenterna i de olika länderna har påverkats av stigande matpriser.

Läs mer om rapporten här

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2