Danone utökar märkningen ”ofta bra efter” på varumärket Alpro

PUBLICERAD: 12 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Danone utökar sortimentet av varumärken som har Too Good To Go-märkningen ”ofta bra efter” på förpackningen med nylanserade Alpro Turkish Style. Märkningen uppmuntrar konsumenter att använda sina sinnen och inte bara utgå från datummärkningen.

”Ofta bra efter” är en märkning som har tagits fram av foodtech-företaget Too Good To Go. Märkningen är avsedd för livsmedel med bäst före-datum och uppmuntrar konsumenter att titta, lukta och smaka på en vara för att avgöra om den har blivit dålig. Syftet är att minska matsvinnet.

”Vi är väldigt glada över att Alpro blir vårt andra varumärke med ”ofta bra efter”-märkningen och att den nu kommer att synas på förpackningen på nylanserade Alpro Turkish Style. Att använda den här typen av märkning på våra produkter är helt i linje med vår ambition att minska matsvinnet längs hela värdekedjan och vår vision One planet. One Health”, säger Susanne Knittel, ansvarig för corporate- och public affairs samt hållbarhet på Danone i Norden och Baltikum.

Sojabaserade Alpro Turkish Style är ett 100 procent växtbaserat alternativ till turkisk yoghurt.

”Alpro Turkish Style är en nylanserad produkt på den nordiska marknaden och vi är stolta över att kunna introducera ”ofta bra efter”-märkningen på förpackningen så nära lanseringen. Vårt mål är att minska mängden matavfall med 50 procent inom vår del av värdekedjan till 2025, jämfört med 2016. Men vi vill också ta ett större grepp kring frågan. Genom initiativ som ”ofta bra efter” hoppas vi kunna göra skillnad även utanför vår del av värdekedjan”, säger Susanne Knittel.

På internationella matsvinnsdagen den 29 september lanserade Danone en rapport om matsvinn i Norden tillsammans med Too Good To Go. Rapporten, som undersökte konsumentbeteenden i Sverige, Finland, Norge och Danmark, visade att:

  • Svenska konsumenter anger miljöskäl som den främsta anledningen till att minska matsvinnet. I de övriga länderna i undersökningen angavs att spara pengar som det främsta skälet.
  • Kvinnor anser att det är viktigare att minska matsvinnet i hemmet än män.
  • Kännedomen om olika datummärkningar är stor, men det finns också många missuppfattningar.
  • Mer än 70 procent av konsumenterna i de olika länderna har påverkats av stigande matpriser.

Läs mer om rapporten här

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker