McDonald’s vill stoppa nedskräpningen

PUBLICERAD: 23 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Johanna Ragnartz är VD på Stiftelsen Håll Sverige Rent.

2 000 McDonald’s-medarbetare deltog i den årliga Håll Sverige Rent-dagen den 17 september. Målet för dagen var att plocka 270 ton skräp. Det överstegs med råge och den slutgiltiga siffran landade på hela 308 ton skräp.

En vanlig sommarvecka slängs hela 60 ton skräp i naturen och 8 procent av skräpet består av förpackningar till mat som tas med eller äts i farten. Genom sin medverkan i Håll Sverige Rent-dagen vill McDonald’s involvera fler i att förstå vidden av problemet och samtidigt vara en del av lösningen.

”På våra nästan 200 restauranger runt om i Sverige går våra medarbetare redan idag dagliga skräpplockarrundor för att hålla rent i närområdet, men nedskräpning sker även långt ifrån våra restauranger. Jag är glad att så många av våra medarbetare var med och plockade skräp i lördags. För att nå vår nollvision kommer vi fortsätta med vårt påverkansarbete för att ändra attityder kring nedskräpning samt bidra med konkreta initiativ inom vår egen organisation.” säger Henrik Nerell, press- och miljöchef på McDonald’s Sverige.

Johanna Ragnartz, VD på Stiftelsen Håll Sverige Rent, berättar att årets Håll Sverige Rent-dag lockade rekordmånga deltagare.

”Redan för några veckor sedan hade vi fler anmälda än förra året. Till slut landade det på över 200 000 anmälda skräpplockare. Det visar tydligt på ett stort och utbrett engagemang. Vi är glada över att så många av McDonald’s medarbetare ställde upp och tog skräpproblematiken i egna händer, bokstavligen. Det är viktigt att Sveriges största restaurangkedja tydligt prioriterar att minska nedskräpningen och vi hoppas att detta bidrar till att fler aktörer väljer att hänga på”, säger Johanna Ragnartz

För närvarande pågår kampanjen Take Away Your Take Away, där McDonald’s vill uppmana människor att slänga skräpet i soptunnan. Med denna insats hoppas man kunna förändra attityder och engagera fler i arbetet med att skapa ett samhälle fritt från skräp. Restaurangkedjan har även synat den egna verksamheten för att säkerställa att restaurangens förpackningar är producerade av material som gör så lite skada på naturen som möjligt. Det pågår även ett arbete med att fasa ut engångsplasten.

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
image

Vindelnrökt skinka får skyddad geografisk beteckning

Vindelnrökt skinka är ett hundraårigt hantverk som än idag röks i samma handmurade ugnar som när verksamheten startade.
Vindelnrökt skinka

MAX nära nå målet om varannan måltid utan rött kött

Under 2023 kom nästan varannan måltid på MAX Burgers restauranger från annat än rött kött.
max

Coop testar skanner som visar om avokadon är mogen

Från mitten av juli kommer åtta utvalda Stora Coop att erbjuda avokadoskanning direkt i butik.
avocado