McDonald’s vill stoppa nedskräpningen

PUBLICERAD: 23 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Johanna Ragnartz är VD på Stiftelsen Håll Sverige Rent.

2 000 McDonald’s-medarbetare deltog i den årliga Håll Sverige Rent-dagen den 17 september. Målet för dagen var att plocka 270 ton skräp. Det överstegs med råge och den slutgiltiga siffran landade på hela 308 ton skräp.

En vanlig sommarvecka slängs hela 60 ton skräp i naturen och 8 procent av skräpet består av förpackningar till mat som tas med eller äts i farten. Genom sin medverkan i Håll Sverige Rent-dagen vill McDonald’s involvera fler i att förstå vidden av problemet och samtidigt vara en del av lösningen.

”På våra nästan 200 restauranger runt om i Sverige går våra medarbetare redan idag dagliga skräpplockarrundor för att hålla rent i närområdet, men nedskräpning sker även långt ifrån våra restauranger. Jag är glad att så många av våra medarbetare var med och plockade skräp i lördags. För att nå vår nollvision kommer vi fortsätta med vårt påverkansarbete för att ändra attityder kring nedskräpning samt bidra med konkreta initiativ inom vår egen organisation.” säger Henrik Nerell, press- och miljöchef på McDonald’s Sverige.

Johanna Ragnartz, VD på Stiftelsen Håll Sverige Rent, berättar att årets Håll Sverige Rent-dag lockade rekordmånga deltagare.

”Redan för några veckor sedan hade vi fler anmälda än förra året. Till slut landade det på över 200 000 anmälda skräpplockare. Det visar tydligt på ett stort och utbrett engagemang. Vi är glada över att så många av McDonald’s medarbetare ställde upp och tog skräpproblematiken i egna händer, bokstavligen. Det är viktigt att Sveriges största restaurangkedja tydligt prioriterar att minska nedskräpningen och vi hoppas att detta bidrar till att fler aktörer väljer att hänga på”, säger Johanna Ragnartz

För närvarande pågår kampanjen Take Away Your Take Away, där McDonald’s vill uppmana människor att slänga skräpet i soptunnan. Med denna insats hoppas man kunna förändra attityder och engagera fler i arbetet med att skapa ett samhälle fritt från skräp. Restaurangkedjan har även synat den egna verksamheten för att säkerställa att restaurangens förpackningar är producerade av material som gör så lite skada på naturen som möjligt. Det pågår även ett arbete med att fasa ut engångsplasten.

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker