Välbesökt fackmässa om framtidens matproduktion

PUBLICERAD: 28 juni 2023
UPPDATERAD: 29 juni
Cecilia Vikblad, vd i Veggivore AB, bjöd på svenska seitanprodukter. Företagets senaste innovation är vegetariska deliskivor, som till smak, utseende och textur liknar rostbiff och bresaola. Foto: Carina Malm

Drygt 120 utställare visade sina produkter och innovationer på Nordic Future Food & Food Tech, som arrangerades för andra gången på Kistamässan i Stockholm.

Framtidens mat och livsmedelsproduktion stod i fokus när Nordic Future Food & Food Tech arrangerades på Kistamässan den 31 maj-1 juni. Flera av utställarna på avdelningen ”Rising Star” visade produkter baserade på vegetariska proteiner, som lupinbönor, spannmål, baljväxter och hampa.

Nystartade Yelte är en ny aktör på marknaden för veganska drycker. Namnet på den hampabaserade drycken kommer från svenskans ”Hjälte”.

– Vi letade på marknaden efter en dryck som både är bra för hälsan och klimatet och dessutom har god smak, men hittade inget bra alternativ. Därför bestämde vi oss för att skapa någonting nytt och landade på en hampdryck. Vi hoppas kunna bli ett alternativ till havredrycken Oatly, men med hampa som bas, berättade vd Peter Andersson, som stod i montern tillsammans med Andreas Hagman.

Hampan odlas i Baltikum där Hjelte även har sin produktion.

Cecilia Vikbladh bjöd på svenska seitanprodukter, Veggivore Sejtan, i form av växtbaserade varianter av rostbiff och bresaola. Basen är skånskodlad vete och havre, men även baljväxter, som åkerböna och gråärt ingår, liksom rotfrukter och rapsolja. Deliskivorna är de senaste produkterna i sortimentet, som bland annat även omfattar vegetariska grytbitar och kebab.

– Våra produkter har en textur och smak som påminner mycket om kött men vi använder inga tillsatser eller emulgeringsmedel. Proteininnehållet är minst 28 procent, berättade Cecilia Vikbladh.

Malmö-baserade Lupinta presenterade sina produkter baserade på skånskodlad sötlupin, som även kallas matlupin. Lupinfilén är en variant av tempeh, som vanligtvis görs av fermenterade sojabönor. Lupinbönor har samma höga näringsinnehåll som sojabönor och går bra att odla i Sverige. De senaste tillskotten i Lupintas sortiment är Lupin Bites! i smakerna BBQ och Tex Mex. På gång är även falafel och såser.

Närmare 4 000 personer besökte Nordic Future Food & Food Tech 2023, en ökning med 12 procent sedan förra årets mässa. Deltagarna kunde även ta del av ett omfattande seminarieprogram kring ämnen som hållbarhet, livsmedelssäkerhet, hälsa och teknologiska innovationer inom livsmedelsindustrin. Nästa års mässa arrangeras den 29-30 maj 2024.

– Vi är otroligt nöjda med årets event som överträffade våra förväntningar. Det var fantastiskt att se engagemanget och entusiasmen från utställare och besökare när de utforskade de senaste innovationerna och diskuterade viktiga frågor inom branschen, säger Jennifer Björk, affärsområdeschef för evenemanget.

 

Läs vidare

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden