Tetra Pak satsar på utveckling av alternativa proteiner

PUBLICERAD: 9 juni 2023
UPPDATERAD: 15 juni
Ida Svensson, Transformation Manager Future Food, och Rasmus Bagger, Key Account Manager Processing, berättade om Tetra Paks satsning på framtidens mat på Nordic Future Food & Food Tech. Foto: Carina Malm

Framtidens mat stod i fokus när Nordic Future Food & Food Tech arrangerades på Kistamässan i slutet av maj. Huvudparter för mässan var Tetra Pak, som presenterade sin satsning på framtidens mat.

Tetra Pak erbjuder företag hjälp med utveckling av alternativa proteiner – allt ifrån receptutveckling och uppskalning till processutrustning och förpackning.

– Många ser oss fortfarande som ett förpackningsföretag men vi kan hjälpa till med hela processen, säger Ida Svensson, Transformation Manager Future Food på Tetra Pak.

Tetra Paks satsning på ”New Food” har fokus på fermenteringsbaserade processer i en bioreaktor.

– Vi tror att innovativa fermenteringsprocesser kommer att revolutionera livsmedelsproduktionen framöver. Växtbaserat står fortfarande för den största marknaden när det gäller alternativa proteiner, men fermenteringsbaserat växer snabbast just nu. Odlat kött och insekter ligger däremot längre fram i tiden.

– Fermentering är inget nytt i sig, men genom att kombinera traditionell fermenteringsteknik med ny teknologi i en bioreaktor kan vi producera proteiner från mikrober, alger, med mera, som sedan kan användas till alla sorts livsmedel. Potentialen är enorm.

År 2050 kommer det att krävas 56 procent mer mat än idag för att mätta världens befolkning utan tillgång till mer odlingsbar mark. Fermenteringsprocessen kräver små ytor och ger låga CO2-avtryck. En bioreaktor kan placeras var som helst, till och med i Sahara, berättar Ida Svensson.

Hon säger att det inte handlar om att ersätta kött- och mjölkprodukter utan om att skapa nya produkter som även attraherar köttätare.

– Vi ser en revolution av hybridprodukter, det handlar om att föda världen på ett mer hållbart sätt. Marknaden för alternativa proteiner växer snabbt, hälften av dagens konsumenter kallar sig för flexitarianer, men det finns utmaningar i form av pris, teknologi och lagstiftning.

Framför allt priset är en nyckelfaktor, menar Ida Svensson.

–När vi kan producera alternativa proteiner till samma pris som för kött, kommer marknaden att explodera.

Läs vidare

Shoan Etemadi blir ny vd för Hemköpskedjan

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef Shoan Etemadi har rekryterats som vd för Hemköpskedjan.
axfood

Låg kunskap om spillvärme i livsmedelsindustrin

Det finns ett stort kunskapsglapp om energieffektivisering hos hållbarhetschefer inom livsmedelsindustrin, enligt en ny rapport.
Jesper_Wiren01

Marabous nya produktionslinje invigd

Cirka 200 miljoner kronor har investerats i den nya produktionslinjen i Upplands Väsby, som är en av de största för chokladkakor i världen.
2(1)

Svenskarna fikar för fullt, men oroar sig för kaffets framtid

2023 handlade svenskarna kaffe, te och kakao för nära 7 miljarder kronor. Samtidigt oroar sig var fjärde svensk för att det ska bli svårare att få tag på kaffe i framtiden.
fikarapporten 2024

Senaste nytt

Shoan Etemadi blir ny vd för Hemköpskedjan

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef Shoan Etemadi har rekryterats som vd för Hemköpskedjan.
axfood

Låg kunskap om spillvärme i livsmedelsindustrin

Det finns ett stort kunskapsglapp om energieffektivisering hos hållbarhetschefer inom livsmedelsindustrin, enligt en ny rapport.
Jesper_Wiren01

Oddlygood lanserar iskaffe i två smaker

Havredrycken Oddlygood Ice Ice Coffee kommer i smakerna Original och Caramel.
IceIce

Marabous nya produktionslinje invigd

Cirka 200 miljoner kronor har investerats i den nya produktionslinjen i Upplands Väsby, som är en av de största för chokladkakor i världen.
2(1)