Tetra Pak satsar på utveckling av alternativa proteiner

PUBLICERAD: 9 juni 2023
UPPDATERAD: 15 juni
Ida Svensson, Transformation Manager Future Food, och Rasmus Bagger, Key Account Manager Processing, berättade om Tetra Paks satsning på framtidens mat på Nordic Future Food & Food Tech. Foto: Carina Malm

Framtidens mat stod i fokus när Nordic Future Food & Food Tech arrangerades på Kistamässan i slutet av maj. Huvudparter för mässan var Tetra Pak, som presenterade sin satsning på framtidens mat.

Tetra Pak erbjuder företag hjälp med utveckling av alternativa proteiner – allt ifrån receptutveckling och uppskalning till processutrustning och förpackning.

– Många ser oss fortfarande som ett förpackningsföretag men vi kan hjälpa till med hela processen, säger Ida Svensson, Transformation Manager Future Food på Tetra Pak.

Tetra Paks satsning på ”New Food” har fokus på fermenteringsbaserade processer i en bioreaktor.

– Vi tror att innovativa fermenteringsprocesser kommer att revolutionera livsmedelsproduktionen framöver. Växtbaserat står fortfarande för den största marknaden när det gäller alternativa proteiner, men fermenteringsbaserat växer snabbast just nu. Odlat kött och insekter ligger däremot längre fram i tiden.

– Fermentering är inget nytt i sig, men genom att kombinera traditionell fermenteringsteknik med ny teknologi i en bioreaktor kan vi producera proteiner från mikrober, alger, med mera, som sedan kan användas till alla sorts livsmedel. Potentialen är enorm.

År 2050 kommer det att krävas 56 procent mer mat än idag för att mätta världens befolkning utan tillgång till mer odlingsbar mark. Fermenteringsprocessen kräver små ytor och ger låga CO2-avtryck. En bioreaktor kan placeras var som helst, till och med i Sahara, berättar Ida Svensson.

Hon säger att det inte handlar om att ersätta kött- och mjölkprodukter utan om att skapa nya produkter som även attraherar köttätare.

– Vi ser en revolution av hybridprodukter, det handlar om att föda världen på ett mer hållbart sätt. Marknaden för alternativa proteiner växer snabbt, hälften av dagens konsumenter kallar sig för flexitarianer, men det finns utmaningar i form av pris, teknologi och lagstiftning.

Framför allt priset är en nyckelfaktor, menar Ida Svensson.

–När vi kan producera alternativa proteiner till samma pris som för kött, kommer marknaden att explodera.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland