Tetra Pak satsar på utveckling av alternativa proteiner

PUBLICERAD: 9 juni 2023
UPPDATERAD: 15 juni
Ida Svensson, Transformation Manager Future Food, och Rasmus Bagger, Key Account Manager Processing, berättade om Tetra Paks satsning på framtidens mat på Nordic Future Food & Food Tech. Foto: Carina Malm

Framtidens mat stod i fokus när Nordic Future Food & Food Tech arrangerades på Kistamässan i slutet av maj. Huvudparter för mässan var Tetra Pak, som presenterade sin satsning på framtidens mat.

Tetra Pak erbjuder företag hjälp med utveckling av alternativa proteiner – allt ifrån receptutveckling och uppskalning till processutrustning och förpackning.

– Många ser oss fortfarande som ett förpackningsföretag men vi kan hjälpa till med hela processen, säger Ida Svensson, Transformation Manager Future Food på Tetra Pak.

Tetra Paks satsning på ”New Food” har fokus på fermenteringsbaserade processer i en bioreaktor.

– Vi tror att innovativa fermenteringsprocesser kommer att revolutionera livsmedelsproduktionen framöver. Växtbaserat står fortfarande för den största marknaden när det gäller alternativa proteiner, men fermenteringsbaserat växer snabbast just nu. Odlat kött och insekter ligger däremot längre fram i tiden.

– Fermentering är inget nytt i sig, men genom att kombinera traditionell fermenteringsteknik med ny teknologi i en bioreaktor kan vi producera proteiner från mikrober, alger, med mera, som sedan kan användas till alla sorts livsmedel. Potentialen är enorm.

År 2050 kommer det att krävas 56 procent mer mat än idag för att mätta världens befolkning utan tillgång till mer odlingsbar mark. Fermenteringsprocessen kräver små ytor och ger låga CO2-avtryck. En bioreaktor kan placeras var som helst, till och med i Sahara, berättar Ida Svensson.

Hon säger att det inte handlar om att ersätta kött- och mjölkprodukter utan om att skapa nya produkter som även attraherar köttätare.

– Vi ser en revolution av hybridprodukter, det handlar om att föda världen på ett mer hållbart sätt. Marknaden för alternativa proteiner växer snabbt, hälften av dagens konsumenter kallar sig för flexitarianer, men det finns utmaningar i form av pris, teknologi och lagstiftning.

Framför allt priset är en nyckelfaktor, menar Ida Svensson.

–När vi kan producera alternativa proteiner till samma pris som för kött, kommer marknaden att explodera.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt