Tetra Pak satsar på utveckling av alternativa proteiner

PUBLICERAD: 9 juni 2023
UPPDATERAD: 15 juni
Ida Svensson, Transformation Manager Future Food, och Rasmus Bagger, Key Account Manager Processing, berättade om Tetra Paks satsning på framtidens mat på Nordic Future Food & Food Tech. Foto: Carina Malm

Framtidens mat stod i fokus när Nordic Future Food & Food Tech arrangerades på Kistamässan i slutet av maj. Huvudparter för mässan var Tetra Pak, som presenterade sin satsning på framtidens mat.

Tetra Pak erbjuder företag hjälp med utveckling av alternativa proteiner – allt ifrån receptutveckling och uppskalning till processutrustning och förpackning.

– Många ser oss fortfarande som ett förpackningsföretag men vi kan hjälpa till med hela processen, säger Ida Svensson, Transformation Manager Future Food på Tetra Pak.

Tetra Paks satsning på ”New Food” har fokus på fermenteringsbaserade processer i en bioreaktor.

– Vi tror att innovativa fermenteringsprocesser kommer att revolutionera livsmedelsproduktionen framöver. Växtbaserat står fortfarande för den största marknaden när det gäller alternativa proteiner, men fermenteringsbaserat växer snabbast just nu. Odlat kött och insekter ligger däremot längre fram i tiden.

– Fermentering är inget nytt i sig, men genom att kombinera traditionell fermenteringsteknik med ny teknologi i en bioreaktor kan vi producera proteiner från mikrober, alger, med mera, som sedan kan användas till alla sorts livsmedel. Potentialen är enorm.

År 2050 kommer det att krävas 56 procent mer mat än idag för att mätta världens befolkning utan tillgång till mer odlingsbar mark. Fermenteringsprocessen kräver små ytor och ger låga CO2-avtryck. En bioreaktor kan placeras var som helst, till och med i Sahara, berättar Ida Svensson.

Hon säger att det inte handlar om att ersätta kött- och mjölkprodukter utan om att skapa nya produkter som även attraherar köttätare.

– Vi ser en revolution av hybridprodukter, det handlar om att föda världen på ett mer hållbart sätt. Marknaden för alternativa proteiner växer snabbt, hälften av dagens konsumenter kallar sig för flexitarianer, men det finns utmaningar i form av pris, teknologi och lagstiftning.

Framför allt priset är en nyckelfaktor, menar Ida Svensson.

–När vi kan producera alternativa proteiner till samma pris som för kött, kommer marknaden att explodera.

Läs vidare

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Senaste nytt

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2