De flesta tycker det är viktigt att barn dricker mjölk

PUBLICERAD: 1 juni 2023
UPPDATERAD: 15 juni
– I år viktigare än någonsin att upplysa om mjölkens betydelse på mjölkens dag, säger Gerhard Bley, vd på Norrmejerier. Foto: Pressbild

Den 1 juni firas mjölkens dag över hela världen. En ny undersökning visar att nio av tio svenskar ser mjölk som en viktig måltidsdryck för barn, men synen på mjölkens roll för barns utveckling har blivit en tydlig generationsfråga.

Sedan 1800-talet har svenska skolor erbjudit elever skolmat och mjölk har sedan dess varit en självklar måltidsdryck till skollunchen. Mjölkens plats i skolan har dock ifrågasatts och i helgen rapporterades det att Köpings kommun planerar att dra in skolmjölken i både förskolor och skolor för att spara pengar.

I en undersökning, som Norstat har genomfört på uppdrag av Norrmejerier, framgår att 9 av 10 svenskar tycker att det är viktigt att barn erbjuds mjölk i skolan och 7 av 10 anser att mjölken spelar en viktig roll för barns utveckling. Undersökningen visar dock att yngre inte har samma tro på mjölkens roll som äldre. 21 procent i gruppen 18-29 år uppger att mjölken inte är viktig för barns utveckling, jämfört med 3 procent av respondenterna över 65 år.

– Även fast de flesta fortfarande tycks vara medvetna om mjölkens betydelse för folkhälsan, är det oroväckande att kunskapen om mjölkens hälsofördelar minskar bland yngre. Mjölk är näringsrik och innehåller många naturliga näringsämnen som är bra för barns utveckling, därför är det på mjölkens dag i år viktigare än någonsin att upplysa om mjölkens betydelse, säger Gerhard Bley, vd på Norrmejerier.

Undersökningen visar även att fyra av fem svenskar alltid försöker ha mjölk hemma och att endast fem procent aldrig köper mjölk. Bland svenska mjölkköpare uppger över hälften att den viktigaste aspekten vid inköp är att mjölken kommer från ett varumärke som ägs av bönderna själva. Endast var femte person uppger att priset är viktigast, något som gläder Gerhard Bley:

– Det visar att svenskar tycker det är viktigt att stötta Sveriges mjölkbönder och att bönderna ska ha en rimlig ersättning för den möda de lägger ned.

Undersökningen är framtagen av Norstat på uppdrag av Norrmejerier och genomfördes 24-30 maj 2023. Totalt har 1034 personer i åldrarna 18-99 år i hela Sverige svarat.

Mjölkens dag, eller World Milk Day som den kallas internationellt, instiftades av FN och firas årligen den 1 juni sedan 2001. Syftet med Mjölkens dag är att uppmärksamma mjölkens betydelse för folkhälsa och välstånd.

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623