Ridderheimsrapporten nr 6: Starkaste mattrenderna

PUBLICERAD: 16 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Vilka trender lyser starkast på matarenan? Foto: Pressbild

Den sjätte upplagan av Ridderheimsrapporten djupdyker i värderingar, trender och förändringar som bedöms komma att påverka matlandskapet framåt.

Ridderheimsrapporten nr 6 är en omfattande trendspaning i hur vi handlar, lagar och äter mat – nu och framåt.

I en osäker omvärld går vi från individualisering mot trygghet och gemenskap. Vi väljer glad mat och söker ordning och reda. Överflöd kan tillhöra historien och kvinnor svajpar vänster om mannen inte lagar mat.

– Det har gått åtta år sen sist och 2023 skiljer sig markant mot 2015. Globalisering, individualisering och urbanisering är inte längre självklara trender. Vi har en pandemi och restriktioner i ryggsäcken och en samtid präglad av krig, oro och lågkonjunktur. Detta syns i matlandskapet och i vår relation till mat. Uppiffad husman, ordning i den lilla världen och gemenskap ger oss trygghet och stabilitet när världen stormar, säger Karolina Szczepanska, Marketing Manager Ridderheims och projektledare för Ridderheimsrapporten.

De starkaste trenderna sammanfattas i avsnitten Maten i hemmet, Maten utanför hemmet samt Maten i samhället & kulturen.

Ordning och reda i köket är hetare än någonsin, liksom resurseffektivitet och matlagning utan köksmaskiner. Den traditionella uppdelningen mellan hem och restaurang har blivit mindre relevant. Leveranstjänsterna har växt explosionsartat till följd av pandemin och nya typer av restaurangkök växer fram, som ghost kitchens och virtuella kök.

En annan trend är hur ungas värderingar har skiftat från spänning och okända smakupplevelser till trygghet, tradition och gemenskap, vilket påverkar hur vi handlar, lagar och äter mat.

Ridderheimsrapporten nr 6 är framtagen av Ridderheims och Atria Sverige AB i samarbete med Kairos Future. Handplockade experter från olika branscher har bidragit med kunskap och även fått ta ställning till små och stora tendenser och trender i samhället.

Läs mer om Ridderheimsrapporten nr 6 här

Läs vidare

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48

X:-tra sänker ordinarie pris på över 500 varor

Coops lågpriskedja X:-tra sänker priserna på en större del av sortimentet i samtliga 58 butiker.
xtra

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48