Ridderheimsrapporten nr 6: Starkaste mattrenderna

PUBLICERAD: 16 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Vilka trender lyser starkast på matarenan? Foto: Pressbild

Den sjätte upplagan av Ridderheimsrapporten djupdyker i värderingar, trender och förändringar som bedöms komma att påverka matlandskapet framåt.

Ridderheimsrapporten nr 6 är en omfattande trendspaning i hur vi handlar, lagar och äter mat – nu och framåt.

I en osäker omvärld går vi från individualisering mot trygghet och gemenskap. Vi väljer glad mat och söker ordning och reda. Överflöd kan tillhöra historien och kvinnor svajpar vänster om mannen inte lagar mat.

– Det har gått åtta år sen sist och 2023 skiljer sig markant mot 2015. Globalisering, individualisering och urbanisering är inte längre självklara trender. Vi har en pandemi och restriktioner i ryggsäcken och en samtid präglad av krig, oro och lågkonjunktur. Detta syns i matlandskapet och i vår relation till mat. Uppiffad husman, ordning i den lilla världen och gemenskap ger oss trygghet och stabilitet när världen stormar, säger Karolina Szczepanska, Marketing Manager Ridderheims och projektledare för Ridderheimsrapporten.

De starkaste trenderna sammanfattas i avsnitten Maten i hemmet, Maten utanför hemmet samt Maten i samhället & kulturen.

Ordning och reda i köket är hetare än någonsin, liksom resurseffektivitet och matlagning utan köksmaskiner. Den traditionella uppdelningen mellan hem och restaurang har blivit mindre relevant. Leveranstjänsterna har växt explosionsartat till följd av pandemin och nya typer av restaurangkök växer fram, som ghost kitchens och virtuella kök.

En annan trend är hur ungas värderingar har skiftat från spänning och okända smakupplevelser till trygghet, tradition och gemenskap, vilket påverkar hur vi handlar, lagar och äter mat.

Ridderheimsrapporten nr 6 är framtagen av Ridderheims och Atria Sverige AB i samarbete med Kairos Future. Handplockade experter från olika branscher har bidragit med kunskap och även fått ta ställning till små och stora tendenser och trender i samhället.

Läs mer om Ridderheimsrapporten nr 6 här

Läs vidare

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Coops medlemmar: Priset inte avgörande för kött

Svenskt ursprung är nästan fem gånger så viktigt som priset när det ska handlas kött, enligt Coops medlemmar.
kött

Alkoholfri öl slår nytt rekord

2024 blev ett rekordår för alkoholfri öl i Sverige – och Carlsberg Sverige stod för nära 80 procent av ökningen.
Unknown

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894