Försäljningen av Fairtrade-märkt minskar

PUBLICERAD: 16 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Den minskade försäljningen av Fairtrade-märkt märks tydligast på bananer. Foto: Lena Granefelt

2022 minskade försäljningen av Fairtrade-märkta varor i Sverige för första gången. Allra tydligast märks det på konsumtionen av bananer och kaffe i dagligvaruhandeln. 

Under 2022 köpte svenskarna färre ekologiskt och etiskt märkta varor i dagligvaruhandeln. Försäljningen av Fairtrade-märkta varor sjönk med tre procent och uppgick förra året till cirka 4,8 miljarder kronor. Tidigare har försäljningen ökat år för år – utom under coronapandemin då den låg relativt stabil.

– Det är ett trendbrott som riskerar att påverka både mänskiliga rättigheter och miljön negativt, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.

Tappet märks tydligast på bananer. I dag är ungefär var tionde banan Fairtrade-märkt, att jämföra med var sjätte år 2019.

– En orsak är att flera livsmedelsbutiker plockat bort ekologiska Fairtrade-bananer ur sitt sortiment, för att i stället erbjuda bananer som bara är ekologiska, säger Cecilia Ceder.

Konsumtionen av etiskt märkt kaffe i dagligvaruhandeln har också dalat med drygt 20 procent.

– Det är ett oroväckande försäljningstapp. Dagens kaffeodlare brottas med både klimatförändringar och ökade omkostnader och en hållbar konsumtion är central för att de ska kunna fortsätta med sitt jordbruk, säger Cecilia Ceder.

Förra året såldes cirka två tredjedelar av allt kaffe i dagligvaruhandeln till extrapris på kampanj, vilket sällan inkluderar etiskt producerat kaffe.

– För många konsumenter blir steget till att välja etiskt märkt kaffe allt för högt när det andra kaffet säljs för ”3 för 99” på kampanj. Här kan dagligvaruhandeln minska tröskeln genom att även erbjuda Fairtrade-kaffe till kampanjpris, säger Cecilia Ceder.

Samtidigt som Fairtrade-kaffe minskade i volym inom dagligvaruhandeln ökade det utanför livsmedelsbutikerna, exempelvis på hotell, restauranger och arbetsplatser. Den ökningen fortsätter nu under 2023. En trolig förklaring är återgången till tidigare konsumtionsmönster efter coronapandemin.

Trots den minskade försäljningen av Fairtrade-märkta varor i dagligvaruhandeln förra året ökade försäljningen inom vissa kategorier. Det såldes 30 procent fler Fairtrade-märkta chokladkakor och 36 procent mer Fairtrade-märkt kakao och chokladdryck. Ökningen beror bland annat på att flera livsmedelskedjor har valt att märka produkter inom de egna varumärkena med Fairtrade. Även Fairtrade-märkta rosor har en stark ställning. Sju av tio rosor som säljs i Sverige är nu Fairtrade-märkta, och Lidl och Axfood satsar idag på 100 procent Fairtrade-märkta rosor.

– Det är otroligt glädjande och visar vilken möjlighet svensk dagligvaruhandel har att främja en mer hållbar konsumtion, säger Cecilia Ceder.

Fairtrade är en internationell tredjepartscertifiering för råvaror odlade i länder med utbredd fattigdom. Certifieringen innebär bland annat en bättre betalning till odlaren och krav på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623