Stort volymtapp för svenska livsmedelsproducenter

PUBLICERAD: 15 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, konstaterar att svenska livsmedelsproducenter aldrig har sett sin försäljning minska så mycket som under Q1 2023. Foto: Pressbild

Svenska livsmedelsföretag har aldrig sett sin försäljning minska så mycket som nu. Nio av tio företag hade inte uppnått kostnadsökningstäckning per den sista mars. Vart tredje företag har dragit ned på personal och hälften planerar att göra det under Q2. Det visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q1 2023.

Under de senaste tre kvartalen har den svenska livsmedelsindustrins försäljningsvolymer minskat i takt med att konsumenterna i allt högre grad väljer lågprisalternativ. Med ett indexvärde på 28 (index 50 = oförändrat) var volymutvecklingen under Q1 2023 den svagaste någonsin under tidsseriens fjortonåriga historia.

Kostnaderna för råvaruinköp, energi och transporter fortsatte att öka, men livsmedelsproducenterna tror att kostnadsökningarna på råvara och energi avstannar under Q2. Det är en av få ljuspunkter bland enkätsvaren, enligt Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal, som ändå inte ser det som sannolikt att livsmedelspriserna kommer att vända ner i närtid.

– Att döma av kostnadsutvecklingen för det svenskproducerade under Q1 2023 finns det ännu inte underlag för en sådan slutsats. Prognosmakare som försöker förutspå prisbildningen på livsmedel utifrån utvecklingen på enskilda råvarubörser och dagsfärska spotpriser har inte riktigt förstått hur producenternas verklighet ser ut. Dels så är råvaror endast en av många kostnader, dels så är många producenter och deras underleverantörer bundna i långa terminskontrakt, säger Carl Eckerdal.

– Resultatet från Q1 visar att producenterna förhoppningsvis står på toppen av kostnadsökningskrönet och att de i bästa fall kan se fram emot oförändrade eller till och med minskade kostnader. Med de långa ledtider som är kännetecknande för livsmedelskedjan är det med andra ord 3-6 månader bort att konsumentpriserna på det svenskproducerade går i samma riktning.

Det är inte bara försäljningen som fortsätter att minska. Livsmedelsproducenternas lönsamhet fortsätter också att försämras för femte kvartalet i rad, vilket har lett till att allt fler företag har dragit ner på sin personalstyrka eller planerar att göra det. Var tredje företag minskade antalet anställda under Q1 och enligt prognosen för andra kvartalet planerar närmare hälften av företagen personalnedskärningar.

Läs/ladda ner hela konjunkturbrevet för Q1 2023 här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland