Fortsatt ökning för Från Sverige-märkta livsmedel

PUBLICERAD: 11 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Foto: Svenskmärkning AB

Försäljningen av Från Sverige-märkta produkter under kvartal ett 2023 fortsätter att utvecklas i samma takt som under helåret 2022. Det visar färska siffror från NielsenIQ.

Under det första kvartalet 2023 ökade försäljningsvärdet av Från Sverige-märkta produkter med 18,1 procent jämfört med samma period förra året, enligt Nielsen IQ. Motsvarande siffra för ej Från Sverige-märkta produkter är 9,3 procent. Försäljningsvärdet ökar till största delen till följd av prishöjningar, men nya Från Sverige-märkta produkter har bidragit med 550 miljoner kronor till ökningen.

Andelen Från Sverige-märkta produkter i de kategorier där märkningen finns är nu 22,6 procent, vilket är en ökning från förra året. Cirka 12 000 produkter är idag godkända för den frivilliga ursprungsmärkningen och runt 220 företag använder den.

Försäljningsvolymerna går generellt sett ned i handeln. För Från Sverige-märkta produkter låg volymminskningen på 3 procent under första kvartalet, medan minskningen för ej Från Sverige-märkta produkter låg på 7,8 procent.

– Det är viktiga signaler till svensk primärproduktion, livsmedelsindustri och dagligvaruhandel och försäljningsökningen hade inte varit möjlig utan det gemensamma engagemang för svenska livsmedel som finns i hela branschen, säger Ulrika Ekström, vd för Svenskmärkning AB.

Nielsen IQ:s mätning sker endast i de kategorier där det finns Från Sverige-märkta produkter, vilket innebär cirka en tredjedel av butikernas totala försäljning. Lösplock och butikspackat, till exempel butikspackat kött, ingår de inte i siffror som redovisas. Ica, Coop, Axfood, Bergendahls och Mathem deltar i statistiken men inte Lidls försäljning av Från Sverige-märkta produkter.

Läs vidare

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker