Fortsatt ökning för Från Sverige-märkta livsmedel

PUBLICERAD: 11 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Foto: Svenskmärkning AB

Försäljningen av Från Sverige-märkta produkter under kvartal ett 2023 fortsätter att utvecklas i samma takt som under helåret 2022. Det visar färska siffror från NielsenIQ.

Under det första kvartalet 2023 ökade försäljningsvärdet av Från Sverige-märkta produkter med 18,1 procent jämfört med samma period förra året, enligt Nielsen IQ. Motsvarande siffra för ej Från Sverige-märkta produkter är 9,3 procent. Försäljningsvärdet ökar till största delen till följd av prishöjningar, men nya Från Sverige-märkta produkter har bidragit med 550 miljoner kronor till ökningen.

Andelen Från Sverige-märkta produkter i de kategorier där märkningen finns är nu 22,6 procent, vilket är en ökning från förra året. Cirka 12 000 produkter är idag godkända för den frivilliga ursprungsmärkningen och runt 220 företag använder den.

Försäljningsvolymerna går generellt sett ned i handeln. För Från Sverige-märkta produkter låg volymminskningen på 3 procent under första kvartalet, medan minskningen för ej Från Sverige-märkta produkter låg på 7,8 procent.

– Det är viktiga signaler till svensk primärproduktion, livsmedelsindustri och dagligvaruhandel och försäljningsökningen hade inte varit möjlig utan det gemensamma engagemang för svenska livsmedel som finns i hela branschen, säger Ulrika Ekström, vd för Svenskmärkning AB.

Nielsen IQ:s mätning sker endast i de kategorier där det finns Från Sverige-märkta produkter, vilket innebär cirka en tredjedel av butikernas totala försäljning. Lösplock och butikspackat, till exempel butikspackat kött, ingår de inte i siffror som redovisas. Ica, Coop, Axfood, Bergendahls och Mathem deltar i statistiken men inte Lidls försäljning av Från Sverige-märkta produkter.

Läs vidare

Ica minskar utsläppen från sina sjötransporter med 80 procent

Ica Sverige har slutit avtal om transport av cirka 1 800 containrar årligen genom Maersks sjötransportlösning ”ECO Delivery Ocean”.
emma lindström

Paulig investerar i Tex Mex- och snacksproduktion i Spanien

Paulig investerar 42 miljoner euro i en ny fabrik för snacksproduktion i Spanien.
paulig

Kött- och Charkuteriföretagen förstärker organisationen

Kött- och Charkuteriföretagen utökar organisationen med en hållbarhetsansvarig och en kommunikationsansvarig.
kött o chark

Havredals växtbaserade produkter lanseras i USA

Uppsalabaserade Havredals lanseras på den amerikanska marknaden genom ett distributionsavtal med Performance Food Group i Virginia.
DSC00583_Edit_cmyk_vidare_2

Senaste nytt

Ica minskar utsläppen från sina sjötransporter med 80 procent

Ica Sverige har slutit avtal om transport av cirka 1 800 containrar årligen genom Maersks sjötransportlösning ”ECO Delivery Ocean”.
emma lindström

Felix lanserar hybridköttbulle med ärta och nötfärs

I Fellix nya hybridköttbulle har hälften av nötköttet ersatts med ärtprotein.
artikel-felix-notkottbulle-arta-potatis-brunsas-1600x1000

Paulig investerar i Tex Mex- och snacksproduktion i Spanien

Paulig investerar 42 miljoner euro i en ny fabrik för snacksproduktion i Spanien.
paulig

Kött- och Charkuteriföretagen förstärker organisationen

Kött- och Charkuteriföretagen utökar organisationen med en hållbarhetsansvarig och en kommunikationsansvarig.
kött o chark