Unga den grupp som slänger mest mat

PUBLICERAD: 8 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Mat som förvaras vid 4°C istället för 8°C håller nästan dubbelt så länge. Foto: Carina Malm

En majoritet av konsumenterna anser att matsvinn är ett stort problem för miljön och plånboken. Trots det saknar många kunskap om att maten ofta går att äta efter att bäst före-datum har passerats. Det visar en ny rapport från Livsmedelsverket.

Livsmedelsverket har i en ny enkät undersökt hushållens kännedom, attityd och kunskap om matsvinn. Rapporten visar att kunskapen om de olika typerna av datummärkningarna har minskat eller är oförändrad sedan 2020. Hur många som förstår vad bäst före-dag betyder har minskat och fler tror att maten ska slängas när datumet passerat.

Det är fortfarande många hushåll som skulle kunna sänka temperaturen i sina kylskåp och på så sätt förlänga matens hållbarhet. Bara 4 av 10 vet att tillagad mat kan hålla upp till en vecka kylen. Bättre kunskap om hur man bäst förvarar grönsaker, frukt och bröd skulle också kunna göra stor skillnad, eftersom mycket av dessa livsmedel slängs.

– Det är blandade känslor kopplat till resultaten. Det är glädjande att medvetenheten ökar och de senaste åren har vi sett en positiv trend där hushållen slänger mindre mat. Samtidigt ser vi att många saknar grundläggande kunskaper om hur länge maten håller och hur den bäst förvaras. Det betyder att vi har ett stort arbete framför oss och samtidigt stor potential att minska matsvinnet ytterligare, säger Karin Fritz, matsvinnsexpert på Livsmedelsverket.

– Om fler använder sina sinnen för att titta, lukta och smaka finns potential att minska matsvinnet ytterligare, då just tillagad mat är det vi efter frukt, grönsaker och bröd slänger mest. Här finns kan vi minska matsvinnet genom ökad kunskap.

Det finns också skillnader mellan olika grupper. De unga, 18-29 år, uppger själva att de slänger mest mat. Samtidigt har de lägre kunskap om allt ifrån bäst före-datumets betydelse och hur de ska förvara sin mat till hur länge bland annat tillagad mat håller.

– Vi måste ge våra unga bättre förutsättningar innan de ger sig ut i vuxenlivet, inte minst bättre kunskap om hur mat bör hanteras, då behöver de inte lära sig allt själva. Annars kan det leda till ett stort slöseri på de egna och planetens resurser, säger Karin Fritz.

Undersökningen Matsvinn i hemmet 2022 kan laddas ner här

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623