EU:s biodlare vill stoppa importen av falsk honung

PUBLICERAD: 21 april 2023
UPPDATERAD: 4 maj
Vid en undersökning av importerad honung till EU visade det sig att 46 procent var falsk. EPBA uppmanar nu att EU ska agera för att stoppa importen av falsk honung. Foto: Torbjörn Lagerwall

46 procent av den honung som importeras till EU är falsk. Det visar en rapport från European Anti-Fraud Office (OLAF). Nu uppmanar biodlarna EU:s medlemsländer att stoppa importen av falsk honung.

2021 startade EU-kommissionen projektet ” From the Hives” för att utreda förekomsten av förfalskningar inom honungsindustrin. OLAF:s rapport visar att 46 procent av den importerade honungen till EU innehöll sirap och dessutom ofta var märkt med felaktigt ursprungsland.

– Det är absolut nödvändigt att åtgärder vidtas för att förebygga, upptäcka och stoppa den här sortens livsmedelsbedrägerier. Det är en orättvis konkurrens från billiga honungsliknande produkter som slår hårt mot vår näring, säger Yngve Kihlberg, ordförande i Biodlingsföretagarna.

För att skydda den europeiska honungsnäringen från orättvis konkurrens kräver European Professional Beekeepers Association, EPBA, att EU och medlemsländerna vidtar omedelbara åtgärder. Ett förslag är att införa importskatt eller gränsstängning för länder som säljer billiga honungsliknande produkter.

– Länder, som bland annat Kina, som 2022 sålde 68 000 ton honung till EU till ett snittpris på 1,58 EUR/kilo – vilket är långt under en realistisk produktionskostnad – orsakar en katastrofalt orättvis konkurrens för den europeiska biodlaren, säger Yngve Kihlberg.

Han lyfter även fram biodlingsnäringens viktiga funktion för samhället i stort genom pollineringen, som är en förutsättning för Sveriges livsmedelsproduktion och självförsörjning. Enligt Jordbruksverket beräknas pollineringens värde i Sverige uppgå till drygt 600 miljoner kronor årligen, vilket är betydligt mer än honungens marknadsvärde.

Biodlingsföretagarna, som är medlem i EPBA, kräver nu att svenska myndigheter agerar kraftfullt för att råda bot på problematiken med falsk honung och ställer följande krav:
• Inför tydligare ursprungsmärkning av honung med krav på ursprungsland.
• Validera och inför kontrollmetoder för analys av honung för att kunna testa äkthet.
• Inför striktare rutiner och kontroller vid införsel, för att stoppa import av falsk honung till Sverige.
• Stoppa import av honung från länder som säljer falsk honung.
• Förstärk straffvärdet vid livsmedelsförfalskning.

Den tekniska rapporten från analysen kan laddas ner här
Länk till OLAF:s rapport finns här
Läs EU-kommissionens pressrelease här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland