Axfood vill sänka momsen på hållbarhetsmärkt mat

PUBLICERAD: 13 april 2023
UPPDATERAD: 20 april
Klas Balkow och Åsa Domeij, VD och koncernchef respektive hållbarhetschef på Axfood. Foto Gustav Kaiser

En undersökning på uppdrag av Axfood visar att svenska konsumenter är mycket positiva till Axfoods förslag om sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkt mat.

I maj 2022 presenterade Axfood ett förslag om sänkt eller slopad matmoms på hållbarhetsmärkt mat. Förslaget finns med i rapporten Mat 2030, som är Axfoods förslag till en hållbar livsmedelsstrategi för Sverige och presenterades även i en debattartikel i Dagens Industri.

– Vi vill se en förändring av matsystemet där det lönar sig att både producera och konsumera mer hållbart. Sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkta varor är det effektivaste sättet för att få till en snabb och märkbar förändring, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

I en undersökning på uppdrag av Axfoods i slutet av förra året uppger mer än tre fjärdedelar av konsumenterna (76 procent) att det är ett bra eller väldigt bra förslag att sänka eller slopa momsen på hållbarhetsmärkt mat. 92 procent uppger att de skulle öka sin konsumtion av hållbara varor om momsen sänktes eller avskaffades.

Om konsumenterna får möjlighet att handla hållbart till lägre priser skulle livsmedelsproducenter och andra företag i livsmedelskedjan motiveras att i ännu högre utsträckning uppfylla kraven för hållbarhetsmärkningar för att öka varornas konkurrenskraft, menar Åsa Domeij:

– Sänkt eller avskaffad moms på hållbar mat skulle därför få dubbel effekt, både genom sänkt prisnivå för konsumenter och ökad takt i den gröna omställningen till en mer hållbar produktion.

Åsa Domeij lyfter även fram att EU vill öka möjligheterna till att använda differentierad moms för att stimulera en mer hållbar konsumtion.

– Att EU pekar på möjligheten att med incitament som moms driva utvecklingen i en mer hållbar riktning är en tydlig signal om att den svenska politiken nu bör agera och utreda hur en sådan här lösning kan komma på plats, säger Åsa Domeij.

Undersökningen genomfördes av Parlametric på uppdrag av Axfood. Totalt 1 000 respondenter från hela Sverige deltog i en digital undersökning i slutet av 2022.

Matmomsen är idag 12 procent. Vad skulle du tycka om momsen för hållbarhetsmärkt mat sänktes eller slopades?

Väldigt bra                               48 %
Bra                                            28 %
Varken bra eller dåligt           18 %
Dåligt                                          4 %
Väldigt dåligt                             1 %

Skulle du köpa mer hållbarhetsmärkta produkter om matmomsen sänktes eller slopades?

Ja, mycket mer                         52 %
Ja, lite mer                                 40 %
Nej                                                8 %

Axfoods rapport Mat 30 finns här

Läs vidare

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48

X:-tra sänker ordinarie pris på över 500 varor

Coops lågpriskedja X:-tra sänker priserna på en större del av sortimentet i samtliga 58 butiker.
xtra

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48