Axfood vill sänka momsen på hållbarhetsmärkt mat

PUBLICERAD: 13 april 2023
UPPDATERAD: 20 april
Klas Balkow och Åsa Domeij, VD och koncernchef respektive hållbarhetschef på Axfood. Foto Gustav Kaiser

En undersökning på uppdrag av Axfood visar att svenska konsumenter är mycket positiva till Axfoods förslag om sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkt mat.

I maj 2022 presenterade Axfood ett förslag om sänkt eller slopad matmoms på hållbarhetsmärkt mat. Förslaget finns med i rapporten Mat 2030, som är Axfoods förslag till en hållbar livsmedelsstrategi för Sverige och presenterades även i en debattartikel i Dagens Industri.

– Vi vill se en förändring av matsystemet där det lönar sig att både producera och konsumera mer hållbart. Sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkta varor är det effektivaste sättet för att få till en snabb och märkbar förändring, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

I en undersökning på uppdrag av Axfoods i slutet av förra året uppger mer än tre fjärdedelar av konsumenterna (76 procent) att det är ett bra eller väldigt bra förslag att sänka eller slopa momsen på hållbarhetsmärkt mat. 92 procent uppger att de skulle öka sin konsumtion av hållbara varor om momsen sänktes eller avskaffades.

Om konsumenterna får möjlighet att handla hållbart till lägre priser skulle livsmedelsproducenter och andra företag i livsmedelskedjan motiveras att i ännu högre utsträckning uppfylla kraven för hållbarhetsmärkningar för att öka varornas konkurrenskraft, menar Åsa Domeij:

– Sänkt eller avskaffad moms på hållbar mat skulle därför få dubbel effekt, både genom sänkt prisnivå för konsumenter och ökad takt i den gröna omställningen till en mer hållbar produktion.

Åsa Domeij lyfter även fram att EU vill öka möjligheterna till att använda differentierad moms för att stimulera en mer hållbar konsumtion.

– Att EU pekar på möjligheten att med incitament som moms driva utvecklingen i en mer hållbar riktning är en tydlig signal om att den svenska politiken nu bör agera och utreda hur en sådan här lösning kan komma på plats, säger Åsa Domeij.

Undersökningen genomfördes av Parlametric på uppdrag av Axfood. Totalt 1 000 respondenter från hela Sverige deltog i en digital undersökning i slutet av 2022.

Matmomsen är idag 12 procent. Vad skulle du tycka om momsen för hållbarhetsmärkt mat sänktes eller slopades?

Väldigt bra                               48 %
Bra                                            28 %
Varken bra eller dåligt           18 %
Dåligt                                          4 %
Väldigt dåligt                             1 %

Skulle du köpa mer hållbarhetsmärkta produkter om matmomsen sänktes eller slopades?

Ja, mycket mer                         52 %
Ja, lite mer                                 40 %
Nej                                                8 %

Axfoods rapport Mat 30 finns här

Läs vidare

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Nytt kunskapscentrum för hållbar matproduktion i Alnarp

SLU och Sparbanken Skåne grundar tillsammans ett forsknings- och utbildningscentrum för primärproduktion vid SLU i Alnarp.
SLU och Sparbanken Skånes centrum för primärproduktion_Håkan

Saltrapporten ska hjälpa industrin att minska på saltet

Saltföretaget Salinity gör ett upprop till livsmedelsindustri och beslutsfattare att agera för en sänkning av mängden natrium via salt i maten.
Ur-rapporten-Framsida

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1