Semper ingår partnerskap för ett mer hållbart jordbruk

PUBLICERAD: 30 mars 2023
UPPDATERAD: 6 april
Foto: Pressbild

Semper ansluter sig till Lantmännens program för en mer hållbar odling, Klimat & Natur, inför årets skörd av havre, vete och råg.

Klimat & Natur är Lantmännens odlingsprogram för framtidens jordbruk. Det innehåller konkreta åtgärder på gårdsnivå, som fossilfria bränslen, fossilfri mineralgödsel, kemikaliefri utsädesbehandling och blommande zoner för att minska odlingens klimatpåverkan och gynna den biologiska mångfalden.

Partnerskapet avser den havre, vete och råg som används till Sempers sortiment av gröt och välling.

– Efter vårt långa samarbete med Lantmännen har vi nu valt att ansluta oss till Klimat & Natur för att tillsammans minska vår klimatpåverkan och bidra till ett mer hållbart jordbruk, säger Jim Frandsen, vd på Semper AB.

Programmet är dynamiskt och sedan starten 2015 har Lantmännen succesivt minskat den totala klimatpåverkan från odlingen genom att utveckla och addera hållbarhetskriterier. För skörden 2023 beräknas minskningen uppgå till cirka 50 procent jämfört med basåret 2015. Resterande klimatpåverkan utgörs av biogena utsläpp, framför allt lustgasavgång från åkermarken.

Genom kontraktsodling garanterar Lantmännen avsättning för skörden samtidigt som lantbrukaren får ersättning för de utförda åtgärderna på den egna gården.

– Klimat & Natur är vårt verktyg där vi agerar för att driva omställningen till en klimatneutral livsmedelskedja. Partnerskap som det vi har med Semper är avgörande för att vi och våra kunder ska kunna erbjuda hållbara produkter och nå våra klimat- och hållbarhetsmål, säger Karolina Valdemarsson, Country Managing Director på Lantmännen Cerealia Sverige.

Läs vidare

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1