Semper ingår partnerskap för ett mer hållbart jordbruk

PUBLICERAD: 30 mars 2023
UPPDATERAD: 6 april
Foto: Pressbild

Semper ansluter sig till Lantmännens program för en mer hållbar odling, Klimat & Natur, inför årets skörd av havre, vete och råg.

Klimat & Natur är Lantmännens odlingsprogram för framtidens jordbruk. Det innehåller konkreta åtgärder på gårdsnivå, som fossilfria bränslen, fossilfri mineralgödsel, kemikaliefri utsädesbehandling och blommande zoner för att minska odlingens klimatpåverkan och gynna den biologiska mångfalden.

Partnerskapet avser den havre, vete och råg som används till Sempers sortiment av gröt och välling.

– Efter vårt långa samarbete med Lantmännen har vi nu valt att ansluta oss till Klimat & Natur för att tillsammans minska vår klimatpåverkan och bidra till ett mer hållbart jordbruk, säger Jim Frandsen, vd på Semper AB.

Programmet är dynamiskt och sedan starten 2015 har Lantmännen succesivt minskat den totala klimatpåverkan från odlingen genom att utveckla och addera hållbarhetskriterier. För skörden 2023 beräknas minskningen uppgå till cirka 50 procent jämfört med basåret 2015. Resterande klimatpåverkan utgörs av biogena utsläpp, framför allt lustgasavgång från åkermarken.

Genom kontraktsodling garanterar Lantmännen avsättning för skörden samtidigt som lantbrukaren får ersättning för de utförda åtgärderna på den egna gården.

– Klimat & Natur är vårt verktyg där vi agerar för att driva omställningen till en klimatneutral livsmedelskedja. Partnerskap som det vi har med Semper är avgörande för att vi och våra kunder ska kunna erbjuda hållbara produkter och nå våra klimat- och hållbarhetsmål, säger Karolina Valdemarsson, Country Managing Director på Lantmännen Cerealia Sverige.

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623