En undersökning från Ica, genomförd under januari 2023, visar vilka måltider som kunderna helst sparar in på och hur de tänker framåt kring mat och ekonomi.
Icas undersökning visar att de måltider som landets konsumenter i första hand vill dra in på är mellanmål och fika (32%) samt helgmiddagar och middagar med vänner (26%), men även släkten får stå tillbaka, då 20 procent kan tänka sig att dra ner på släktmiddagarna.
Helgfrukosten är däremot en måltid som många fortfarande vill unna sig, endast 8 procent kan tänka sig att dra ned på den. 21 procent vill inte spara in på någon måltid alls.
”Vi ser hur förändringar i samhället återspeglas i matvanor och måltider och det är tydligt att det är svårare för väldigt många att få ekonomin att gå ihop just nu. Det är därför viktigare för oss än någonsin att vara nära kunderna i deras vardag för att säkerställa att de får så mycket som möjligt för sina pengar. Vi gör detta med fortsatta satsningar på vardagsmaten, de varor våra kunder köper mest, och som enkelt kan kombineras till billiga vardagsmåltider och skapa utrymme för såväl helgfrukost som middag med släkten”, säger Eric Lundberg, VD på Ica Sverige.
När konsumenterna får svara på frågan om hur de tänker framåt kring mat och ekonomi så tänker drygt en av tre (37%) att de vill spendera mindre pengar generellt under 2023. 25 procent vill minska på sitt matsvinn, 18 procent tänker göra storkok och frysa in och 11 procent vill äta mer vegetariskt.
”De senaste årens förändringar i omvärlden har visat att konsumenterna är snabba på att ställa om sina vanor för att anpassa matinköpen. Att så många vill bevara helgfrukosten ser jag som ett tecken på att unna sig hemma är fortsatt viktigt, vilket tyder på att välmående är viktigt för konsumenten. Det är också intressant att se att så många som en av fyra väljer att minska sitt matsvinn och att fler äter vegetariskt, vilket dessutom är ett sätt att både handla billigare och värna klimatet”, säger Ann-Katrin Tottie, ansvarig kundinsikt på Ica Sverige.
Undersökningen genomfördes av Novus 5-11 januari 2023 med 1000 respondenter på uppdrag av Ica med syfte att undersöka målgruppens inställning till höga matpriser och konsumtionsförändringar.