Havredals lanserar växtbaserad svensk kycklingburgare

PUBLICERAD: 26 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Havredals fortsätter att expandera sortimentet av växtbaserat mejeri och kött med lanseringen av en växtbaserad kycklingburgare. Burgaren är baserad på gul ärta och bondböna och är vegansk, glutenfri, sojafri och proteinrik. Den nya växtbaserade kycklingburgaren lanseras först till restaurang- och storköksmarknaden för att ingå i en bredare lansering mot dagligvaruhandeln under 2023.

”Vi upplevde att marknaden saknade en riktigt bra växtbaserad kycklingburgare som varken kompromissar med smak eller konsistens. Därför är vi nu så glada att presentera vår nya växtbaserade kycklingburgare. Genom vår unika framställningsprocess får den en rik smak, saftigt växtkött med struktur som liknar kyckling och en krispig stekyta, självklart producerad i Sverige. Vi är mycket nöjda med resultatet och att den redan fått så bra mottagande, bland annat av Hotel At Six, som tagit in den på sin eventmeny”, säger Katerina Cronstedt, VD på Havredals.

Läs vidare

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Felix lanserar hybridköttbulle med ärta och nötfärs

I Fellix nya hybridköttbulle har hälften av nötköttet ersatts med ärtprotein.
artikel-felix-notkottbulle-arta-potatis-brunsas-1600x1000

Kaffesump bryggs till kombucha

Pressbyråns living lab PBX och dryckesföretaget ICHA lanserar ICHA Kombucha Chai Coffee Grounds bryggd på kaffesump.
ICHA COFFEE GROUNDS (003)

Arla Jörd – växtbaserat av svensk havre

Arla lanserar sex växtbaserade produkter av havre under varumärket Jörd.
Skärmavbild 2024-02-15 kl. 15.42.57

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623