Varför inte mikra din fräscha sallad?

PUBLICERAD: 12 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari


När temperaturen sjunker och dagarna känns kortare är det inte ovanligt att känna ett sug efter varmare mat. Food-tech pionjären Picadeli lanserar därför det nya konceptet “Warm-ish”, sallad som värms i mikrovågsugn, och är sprunget ur experimentella smak- och konsumenttester. Det nya konceptet sammanfaller även med senaste trenden på Tiktok – att “hacka” dina favoritrecept genom att tillaga dem i mikron, och gör det dessutom enklare äta hälsosam snabbmat året runt.

Från och med vecka 46 lanserar foodtech-pionjären Picadeli sin senaste innovation, “Warm-ish”-sallader på svenska marknaden. Picadeli säljer årligen miljontals sallader världen över, men vill nu hitta ett sätt att förlänga sin populäraste salladssäsong, nämligen sommaren, till den kallare delen av året. Lösningen är det nya konceptet “Warm-ish” som innebär att man plockar ihop sina favoriter i salladsbaren och värmer skålen i mikron i en minut utan lock. Konceptet är sprunget ur viljan att utveckla goda och varma sallader som visar att det är lika lätt att äta hälsosam och god snabbmat på vintern.

”Vi vet, det låter lite galet med mikrad sallad, men vi tycker om att tänka utanför boxen och “Warm-ish”-sallader är ett perfekt exempel på det. Vi ville hitta ett sätt att visa att sallader är lika goda på vintern som på sommaren. Att mikra Picadelis sallader är ett oväntat och enkelt sätt att tillgängliggöra varm och hälsosam snabbmat året runt”, säger Gunilla Kjellmer, produktutvecklare på Picadeli.

Det nya konceptet “Warm-ish” är baserat på två separata och nya konsumenttester som gjordes av Picadeli i december 2020 och mars 2021. Resultatet visar att 81 procent av konsumenterna rankade det nya salladskonceptet som gott, mycket gott eller otroligt gott.

”Den här salladsvarianten är ett matexperiment som visar att små mikroaktioner kan leda till stora smakexplosioner. Vår panel älskar konceptet “Warm-ish”, inte minst på grund av möjliga smakkombinationer och hur varmare mat kan få fram olika smaker. Vi tror att den här kampanjen kan vara utgångspunkten för en spännande och hälsosam matrörelse”, säger Gunilla Kjellmer.

Konceptet lanseras vecka 46 i över 100 av Hemköps butiker runt om i landet.

Läs vidare

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210