Varför inte mikra din fräscha sallad?

PUBLICERAD: 12 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari


När temperaturen sjunker och dagarna känns kortare är det inte ovanligt att känna ett sug efter varmare mat. Food-tech pionjären Picadeli lanserar därför det nya konceptet “Warm-ish”, sallad som värms i mikrovågsugn, och är sprunget ur experimentella smak- och konsumenttester. Det nya konceptet sammanfaller även med senaste trenden på Tiktok – att “hacka” dina favoritrecept genom att tillaga dem i mikron, och gör det dessutom enklare äta hälsosam snabbmat året runt.

Från och med vecka 46 lanserar foodtech-pionjären Picadeli sin senaste innovation, “Warm-ish”-sallader på svenska marknaden. Picadeli säljer årligen miljontals sallader världen över, men vill nu hitta ett sätt att förlänga sin populäraste salladssäsong, nämligen sommaren, till den kallare delen av året. Lösningen är det nya konceptet “Warm-ish” som innebär att man plockar ihop sina favoriter i salladsbaren och värmer skålen i mikron i en minut utan lock. Konceptet är sprunget ur viljan att utveckla goda och varma sallader som visar att det är lika lätt att äta hälsosam och god snabbmat på vintern.

”Vi vet, det låter lite galet med mikrad sallad, men vi tycker om att tänka utanför boxen och “Warm-ish”-sallader är ett perfekt exempel på det. Vi ville hitta ett sätt att visa att sallader är lika goda på vintern som på sommaren. Att mikra Picadelis sallader är ett oväntat och enkelt sätt att tillgängliggöra varm och hälsosam snabbmat året runt”, säger Gunilla Kjellmer, produktutvecklare på Picadeli.

Det nya konceptet “Warm-ish” är baserat på två separata och nya konsumenttester som gjordes av Picadeli i december 2020 och mars 2021. Resultatet visar att 81 procent av konsumenterna rankade det nya salladskonceptet som gott, mycket gott eller otroligt gott.

”Den här salladsvarianten är ett matexperiment som visar att små mikroaktioner kan leda till stora smakexplosioner. Vår panel älskar konceptet “Warm-ish”, inte minst på grund av möjliga smakkombinationer och hur varmare mat kan få fram olika smaker. Vi tror att den här kampanjen kan vara utgångspunkten för en spännande och hälsosam matrörelse”, säger Gunilla Kjellmer.

Konceptet lanseras vecka 46 i över 100 av Hemköps butiker runt om i landet.

Läs vidare

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Felix lanserar hybridköttbulle med ärta och nötfärs

I Fellix nya hybridköttbulle har hälften av nötköttet ersatts med ärtprotein.
artikel-felix-notkottbulle-arta-potatis-brunsas-1600x1000

Kaffesump bryggs till kombucha

Pressbyråns living lab PBX och dryckesföretaget ICHA lanserar ICHA Kombucha Chai Coffee Grounds bryggd på kaffesump.
ICHA COFFEE GROUNDS (003)

Arla Jörd – växtbaserat av svensk havre

Arla lanserar sex växtbaserade produkter av havre under varumärket Jörd.
Skärmavbild 2024-02-15 kl. 15.42.57

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623