Krabba och Majs sätter smak på Klädesholmens Årets Sill 2021

PUBLICERAD: 24 juni 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Årets Sill lanseras nu för trettonde året i rad. En måndag i februari fick Sjöräddningsstationen i bohuslänska Fjällbacka besök av Klädesholmen Seafood och restaurang Salt & Sill som presenterade fyra nominerade sillinläggningar. Juryn, som bestod av mycket engagerade sjöräddare, fick i vanlig ordning avlägga sin röst på den sill som föll dem bäst i smaken. Den stora vinnaren blev en krämig sill med krabba och en fräschör av citron och dill. En sill som för tankarna till skaldjursfest och ljumma sommarkvällar!

Projektet Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang/konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och sill-producenten Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete. Förslagen till Årets Sill tas fram av Salt & Sill och dess personal. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafoods arbete med att ta fram en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion med en längre hållbarhet. I år har Klädesholmen Seafood’s produktutvecklare Johanna Karldén framför allt arbetat med att få fram rätt balans och syra i smaken tillsammans med Salt & Sills köksmästare Andreas Bernalt.

”Jag tycker vi har lyckats riktigt bra med att balansera krabban med den fräscha smaken av citron”., säger Johanna Karldén. ”Den har en väldigt fin sötma och crunch från majsen”!

En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och deras arbete för ökad säkerhet till sjöss. Sjöräddningssällskapet arbetar för en ökad säkerhet till sjöss. Genom sina 71 stationer längs Sveriges långa kust och i de stora sjöarna utgår 2 200 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om.

Sillen har vanligtvis lansering den 6 juni då man också firar Sillens Dag på Klädesholmen. I pandemins spår går det inte heller i år att arrangera en folkfest med trängsel på bryggorna på Klädesholmen. I stället kommer man uppmärksamma Sillens Dag med en silltallrik som kommer finnas att köpa runt om på medverkade restauranger på Tjörn och Stenungsön. På tallriken kommer det finnas tre sorters sill, bland annat Årets Sill 2021. Intäkterna från försäljningen av silltallriken går oavkortat till Sjöräddningssällskapet.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org